Frågor och svar | Rubin MedicalRubin Medicals logotyp

Uppdaterad

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren.

Sök bland våra vanliga frågor och svar

Tandem t:slim X2

Kan jag köpa en Tandem t:slim X2 insulinpump privat?

Insulinpumpen Tandem t:slim X2 säljs bara direkt till vårdgivare/kliniker i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vi säljer inte direkt till privatpersoner.

Kontakta din klinik för att se hur det ser ut i just ditt landsting.

Jag har ingen Tandem t:slim X2 insulinpump idag, hur får jag den?

Din klinik behöver förskriva Tandem t:slim X2 insulinpumpen. Insulinpumpen finns i de flesta landstings sortiment. Kontakta din klinik för att se hur det ser ut i just ditt landsting.

Hur fungerar min Tandem t:slim X2 insulinpump?

Här på vår hemsida finner du instruktionsfilmer och broschyrer om våra produkter.

Klicka HÄR för att komma direkt till sidan med informationsmaterial.

Hur lång tid tar det att ladda Tandem t:slim X2 insulinpumpens batteri?

Vi rekommenderar att man laddar batteriet 10-15 minuter per dag. Laddar du batteriet när det är helt tomt tar det ca. 2,5 timme innan det är fulladdat.

Kan jag använda en powerbank för att ladda min Tandem t:slim X2 insulinpump?

Ja, det går bra att använda en powerbank för laddning av insulinpumpen Tandem t:slim X2. Kravet är att den ska vara på minst 5V och klara 1000mA.

Hur startar jag om Tandem t:slim X2 insulinpump?

Läs igenom hela instruktionen innan du återstartar din insulinpump!

Koppla loss pumpen från kroppen. Kontrollera att minst 50E finns kvar i reservoaren innan du påbörjar återstart av pump. Observera att när pumpen varit avstängd så måste man ladda reservoaren på nytt igen (gammal reservoar kan sitta i om insulinet fortfarande är ok att använda) och även fylla slangen med minst 10,2E. Du kommer också att behöva välja språk på nytt igen efter omstart av pump men i övrigt finns alla inställningar kvar. Om din sensorsession är aktiv, ska du inte stoppa sensorn innan du gör en återstart av din Tandem t:slim X2TM insulinpump. Om du inte använder Dexcom G6 CGM tillsammans med insulinpumpen Tandem t:slim X2, kan du hoppa över steg 6.

1. Koppla pumpen till en strömkälla.

2. Tryck och håll inne start/snabbolusknapp i minst 30 sekunder även om pumpen skulle blinka till eller pipa under tiden. Fortsätt hålla knappen intryckt. Pumpen ska pipa därefter stängs den av. Koppla loss pumpen från strömkälla, kontrollera så att pumpen stängts av genom att trycka på start/snabbolusknapp, då ska inte skärmen tändas upp.

3. Pumpen ska sedan vila utan att vara kopplad till strömkälla i 20 minuter.

4. Koppla pumpen till strömkälla igen. Skärmen tänds upp automatiskt – bara vänta. Observera att du inte ska hålla ner Start/Snabbouls-knappen för att starta pumpen.

5. Välj språk och gör om laddningsprocessen för reservoaren. Fyll slangen med minst 10,2 insulinenheter (E).

6. Om du använder din CGM kommer din CGM-graf stoppas tillfälligt. Starta om sensorsessionen. Skriv in sensorkod på nytt i pumpen. Kommer du inte ihåg din sensorkod kan du hitta den i din pump under Inställningar/Historik/CGM-historik/Fullständig, välj den dag du startade sensorsessionen och leta efter ”angiven sensorkod”. Den fyrsiffriga koden står till höger under klockslaget. Det blir ingen ny uppvärmningsperiod men det kan ta en liten stund innan du får tillbaka din CGM-graf.

7. Tänk på att insulin i kroppen på pumpens startskärm nollställs när pumpen startats om.

Hur fyller jag reservoaren till Tandem t:slim X2 insulinpump?

Reservoaren är liten men trots detta rymmer den 300 E insulin. Se vår film här hur du fyller reservoaren.

Vilket insulin kan jag använda i Tandem t:slim X2 insulinpump?

Humalog, Novorapid, Lispro, Insulin aspart Sanofi och Lyumjev är testade av Tandem Diabetes Care, Inc. och säkra att använda i Tandem t:slim X2 insulinpump. Vi rekommenderar att man byter reservoar och insulin varannan till var tredje dag beroende på vilket infusionsset du använder.

Vad är Micro Delivery System?

Tandem t:slim X2 insulinpump har ett unikt doseringssystemet, ett så kallat Micro Delivery System. Fördelen med detta system är att du aldrig kommer i direktkontakt med hela insulinmängden i reservoaren.

Var hittar man den totala dagliga basaldosen för ett dygn i Tandem t:slim X2 insulinpump?

Det finns två vägar att gå:

1) Gå in på Inställningar -> Min pump -> Personliga profiler -> välj aktuell profil. Tryck på “Redigera” och sedan på “Tidsinställningar”. Tryck på pilen nedåt i det högra hörnet på displayen tills du kommer till sista sidan, där du ser total daglig basal för den valda profilen. Observera att detta endast är den programmerade basaldosen per dygn som visas.

2) Gå in på Inställningar -> pil ner -> Historik eller Pumphistorik (beror på vilken mjukvara du har) -> Basal. Välj aktuell dag (tänk på att du inte kan se dagens totala dagliga basal utan gårdagens och bakåt i tiden). Den siffran visar den faktiska totala dagliga basaldosen vald dag.

Vilka infusionsset kan jag använda till Tandem t:slim X2 insulinpump?

Reservoaren till Tandem t:slim X2 insulinpump har en så kallad t:lock koppling. Alla Tandem-infusionsset passar till reservoaren med t:lock koppling.

Är Tandem t:slim X2 insulinpump vattentät?

Nej, den är inte vattentät. Den är vattentålig (IPX7) och testad på en meters djup under 30 minuter. Vi rekommenderar inte att man badar med den.

Var hittar jag nedladdningslänken till Tandem Device Updater?

För att kunna uppdatera mjukvaran i din Tandem t:slim X2 insulinpump, behöver du ladda ner programvaran Tandem Device Updater (TDU) på din dator. Välj länk enligt den mjukvaruversion du ska uppdatera din insulinpump till.

  • Uppdatera till Basal-IQ-teknologin: TDU
  • Uppdatera till Control-IQ-teknologin: TDU

Hur överför jag data från min Tandem t:slim X2 insulinpump till Glooko?

Glooko är ett webbaserat analysverktyg för nedladdning av historik från insulinpumpar, CGM och blodsockermätare. För att kunna ladda ner din pump i Glooko hemifrån behöver du din original micro-USB kabel som du fick med din pump, och programvaran Glooko Uploader installerat på din dator. Du behöver också skapa ett personligt Glooko konto. Glooko har skapat bra material för hur du går tillväga för att skapa konto och ladda ner pumpen hemifrån. Anger du klinikens unika ProConnect-ID när du skapar ditt Glooko konto, kommer din klinik att kunna se dina nedladdade data.

Använder du Dexcom appen kan du dela data från din CGM-mätning direkt med din klinik via molnet. Förutsättningen är att du har kopplat ditt Glooko konto med klinikens unika ProConnect-kod. Vill du att en anhörig eller annan person ska kunna följa din CGM-mätning, behöver följaren ladda ner appen Dexcom Follow. Mer om hur man gör detta och hur det fungerar hittar du i denna Dexcom guide.

Tänk på att data från pumpen måste alltid laddas ner via Glooko Uploader eller via en Glooko sändare på kliniken.

Klicka på rubrikerna nedan för att komma till vägledningarna.

Hur skapar jag eget Glooko-konto?

Hur installerar jag Glooko Uploader?

Hur kan jag dela mina nedladdade data med min klinik?

Hur ansluter jag Dexcom G6 appen till Glooko?

Glooko mobilapp

Detta är en helt fristående app, som är ett bra komplement till ditt vanliga Glooko konto på Glooko. Med Glooko mobilappen får du bl.a. e n bra sammanfattning av den senaste nedladdade datan. Pumpen måste laddas ner via Glooko Uploader.

Smidiga rapporter som visar insulindosering, CGM-data och glukosnivåer över tid.

Hur tar jag av clipset från t:case?

På t:case kan du flytta clipset så att du antingen bär pumpen vertikalt eller horisontellt. Ta först av t:case från pumpen. Använd att platt föremål för att lyfta upp plastbiten som håller fast clipset. Skjut samtidigt clipset uppåt. Flytta sedan clipset till den andra hållaren för clipset tills det klickar. Se film här.

Finns det bolusfunktion i Tandem t:connect Mobile App?

Tandem t:connect Mobile App med funktionen att ge bolusdos via appen finns idag enbart tillgängligt i USA. Vi kan i dagsläget inte säga när appen blir tillgänglig i Europa/Sverige, men att Tandem arbetar på att göra den tillgänglig även utanför USA. Tandem t:connect Mobile App har lanserats i USA under sommaren 2022 och är just nu både iOS och Android kompatibelt men för begränsade enheter. Vi kan inte svara exakt för hur det kommer att se ut framöver gällande kompatibla enheter, men troligtvis kommer fler enheter bli kompatibla i framtiden.

Dexcom CGM

Hur gör jag för att få Dexcom G7 sensorer?

Tandem t:slim X2 kan efter mjukvaruuppdateringen (v7.7) integreras med både Dexcom G6 och Dexcom G7. Dexcom G7 förskrivs av din klinik från Rubin Medical men dina redan uttagna Dexcom G6 måste först förbrukas.

Varför måste jag ha Dexcom CGM från Rubin Medical?

Tandem t:slim X2 och Dexcom CGM är ett integrerat system där de olika delarna samarbetar. För att vi ska kunna ta ansvar, ge utbildning och support måste alla delar av systemet levereras av Rubin Medical.

Vilken information behövs vid reklamation av en Dexcom G6/G7-sensor?

Det vi behöver för att kunna reklamera sensorn är:

  • Vilket fel du fick med sensorn?

(Du finner felmeddelande i pumpen under: Inställningar –> Historik –> CGM-historik –> Varningar och fel) - Lot nr. (står på förpackningen) - Utgångsdatum (står vid timglaset på förpackningen) - Insättningsdatum - Datum då du fick sensorfel/annat fel - Var på kroppen sensorn satt? T.ex. mage eller överarm - Har du använt Dexcom Overpatch? - Serienummer på din insulinpump - Sändar-ID/serienummer på sändare - Avsändare/hemadress (så att vi säkert skickar ersättning till rätt adress)

Om en sensor ska reklameras pga. avvikande CGM-värden så behöver vi ett exempel på vad sensorn respektive blodsockermätaren visar vid samma tillfälle.

Observera att en reklamation måste göras inom 3 månader från det att felet uppkom på sensorn. Du kan även reklamera via vårt digitala reklamationsformulär.

Hur ska applikatorn till Dexcom CGM kasseras?

Applikatorn till Dexcom CGM ska kasseras som brännbart.

Varför fungerar inte Dexcomappen?

Vänligen klicka på nedan länk som tar dig till Dexcoms statussida. Där hittar du driftinformation om de olika Dexcom-apparna. Sidan är till stor hjälp om man upplever att en eller flera Dexcomappar inte fungerar.

https://status.dexcom.com/

Vad menas med kalibreringsfritt?

Att kalibrera betyder att man behöver kontrollera sitt blodsocker med ett fingerstick för att se om sensorvärdet stämmer överens med verkligheten. Sedan matar man in värdet från fingersticket i insulinpumpen. Med många system är det nödvändigt att kalibrera varje dag, men med Dexcom G6 CGM och Tandem t:slim X2™ insulinpump är systemet så pass noggrant att det inte behövs någon kalibrering. Systemet förutser din glukosnivå 30 minuter framåt och vid behov justeras insulindoseringen automatiskt. Systemet är godkänt för att fatta doseringsbeslut på sensorvärdet, och i praktiken betyder det att du inte behöver sticka dig i fingret för att bekräfta sensorvärdet. Du behöver bara kontrollera ditt blodsocker med ett stick i fingret om glukosvarningar och CGM-avläsningar inte stämmer överens med symptom eller förväntningar.

Kan man ta bort Dexcom G6 sändare/sensor med en häftremover?

Häftremovers ska inte användas på alla plaster. Går din sändare eller sensor sönder vid borttagning med hjälp av en häftremover är det inte en giltig reklamationsorsak. Det innebär att du inte kan reklamera din produkt om den gått sönder vid borttagning med hjälp av en häftremover.

Vad är viktigt att tänka på vid byte av sensor i förtid?

Väljer man att stoppa sensorn i förtid (innan 10 dagar passerat) är det viktigt att man manuellt stoppar sensorn i både pump och telefon (om Dexcom G6-appen används) samt väntar 15 min innan man sätter en ny sensor. Anledningen att man måste vänta 15 minuter är för att sändaren ska hinna glömma den gamla sensorn. Risken är stor att man får varning om att ”Ingen Omstart möjligt” med sensorn fast att man satt en ny sensor. Sändaren kan också tolka att det är den gamla sensorn som du startar om och att den nya sensorn då stannar när de 10 dagarna gått för den gamla sensorn. Om du tex. stoppar sensorn i enbart pumpen och inte i telefonen så är sensorn fortfarande i gång i telefonen när du sedan startar den nya sensorn i pumpen.

Tips vid problem med telefon/app/följarapp/kompatibilitet

Vi rekommenderar våra användare att starta om sin telefon en gång/vecka. Kontrollera så att telefonen är kompatibel med Dexcom appen. Vänta med att installera uppdateringar av mobilens operativsystem tills den är godkänd av Dexcom. Nedan finns länken.

https://www.dexcom.com/dexcom-international-compatibility

Om du inte får några värden i telefonen men får i pumpen:

  1. Dexcom appen måste alltid vara ”öppen” och inte vara ”bortsvept”
  2. Stäng av Bluetooth i telefonen i minst 30 sekunder. Sätt på den igen. Ibland kan detta behöva göras några gånger. Avvakta 15 min.
  3. Ta bort andra Bluetooth-enheter
  4. Starta om telefonen
  5. Installera om Dexcom appen

Om följartelefonen (Dexcom Follow) inte får några värden men användarens telefon får:

  1. Kontrollerar så att telefonen är kopplad till Wi-Fi
  2. Slå av och på Bluetooth på användarens telefon i minst 30 sekunder, avvakta 15 min
  3. Ta bort och bjud in följaren på nytt i Dexcom appen i användarens telefon

Hur byter jag till en ny Dexcom G6 sändare i Tandem t:slim X2 pump resp. telefon?

I pump:

Gå in på Inställningar/Min CGM, ange nytt sändare-ID två gånger innan du startar ny sensor med aktuell sensorkod.

I telefon/Dexcom-app:

Tryck på parkoppla ny sändare, får du upp meddelande om att stoppa sensor så är det ok om du fortfarande har den gamla sändaren parkopplad med telefonen. Får du upp meddelande om att starta sensor så gör du det med sensorkoden först innan du sedan anger nytt sändar-ID i telefonen.

Det är omvänd ordning i pumpen och telefonen. Du ska alltid starta sensor och sändare först i pumpen och i andra hand i telefonen. Första gången man startar en ny sändare måste man starta sensorsessionen i både pump och telefon men sedan räcker det att starta i enbart pumpen så går sensorsessionen automatiskt i gång i telefonen.

Var rekommenderar Dexcom att man placerar Dexcom G7 sensorn?

  • För 2–6 år: mage, överarm och övre del av rumpan
  • Från 7 år: mage och överarm

Hur startar jag Dexcom G7-sensorn i min Tandem t:slim X2 insulinpump?

Din Tandem t:slim X2 insulinpump måste vara kompatibel med Dexcom G7 för att kunna parkoppla sensorn till pumpen. Kontrollera så att du har mjukvaruversion Control-IQ v. 7.7.0.1 i pumpen (Inställningar –> Min pump –> Pumpinfo, pil ner till nästa sida –> titta under t:slim programvara). Se vår snabbguide för Start av Dexcom G7 i Tandem t:slim X2 insulinpump .

Hur ändrar jag från Dexcom G6 till Dexcom G7 i min Tandem t:slim X2 insulinpump?

Din Tandem t:slim X2 insulinpump måste vara kompatibel med Dexcom G7 för att kunna parkoppla Dexcom G7-sensorn till pumpen. Kontrollera så att du har mjukvaruversion Control-IQ v. 7.7.0.1 i pumpen (Inställningar –> Min pump –> Pumpinfo, pil ner till nästa sida –> titta under t:slim programvara). Se vår snabbguide för Start av Dexcom G7 i Tandem t:slim X2 insulinpump .

Är alla Dexcom G7-sensorer kompatibla med min Tandem t:slim X2 insulinpump?

Nej. För att din Dexcom G7 sensor ska vara kompatibel med din insulinpump måste LBL-numret på sensorlådan vara understruket med en vit linje.

Se exempel här:

Vad ska jag tänka på när jag flyger med min Dexcom G7 CGM?

  • Du kan bära din Dexcom G7 när du går igenom metalldetektor och AIT kroppsscanner (Advanced Imageing Technology).
  • Om du även har Dexcom G7 parkopplat till din telefon: På flygplanet sätter du telefonen på flygplansläge och slår sedan på Bluetooth.

Hur optimerar jag kontakten mellan min Tandem t:slim X2 insulinpump och min Dexcom G7 sensor?

Bär insulinpumpen med glaset vänt ut från kroppen på samma sida av kroppen som du bär din sensor.

Vilka telefoner och smartklockor är kompatibla med Dexcom G6 och Dexcom G7?

Information om kompatibla enheter hittar du här:  https://www.dexcom.com/compatibility

Dexcom Follow-app - Olika beroende på Dexcom G6 och Dexcom G7?

Du som använder Dexcom G7 eller Dexcom G6 kan ha följare via Dexcom Follow appen. Dina följare använder samma app oavsett om du använder Dexcom G7 eller Dexcom G6.

Vad är viktigt att tänka på vid byte till ny Dexcom G7 sensor?

Innan start av ny Dexcom G7 sensor är det viktigt att radera den gamla sensorn från Bluetooth-listan i telefonen. Vid byte till en ny Dexcom G7 sensor måste den nya sensorns parkopplingskod anges i både insulinpump och telefon.

När jag kopplar en ny Dexcom G7 sensor i pumpen får jag upp varningen Ogiltig parkopplingskod (29T), vad gör jag?

  • Kontrollera så att korrekt parkopplingskod angetts två gånger i pumpen.
  • Kontrollera så att aktuell sensor är inom 6 meters avstånd till pumpen.
  • Kontrollera så att ingen annan G7 sensor är inom 6 meters avstånd till pumpen. Detta gäller även gammal använd sensor och en annan användare av G7 sensor.
  • Stoppa sensorn i pumpen och ange parkopplingskoden på nytt i pumpen och starta samma sensor på nytt.
  • Om ovan åtgärd inte hjälper, starta om pumpen och ange parkopplingskod på nytt i pumpen.

Kvarstår problemet trots ovan genomförda åtgärder vänligen kontakta Rubin Medicals support.

Basal-IQ -teknologi

Hur fungerar Basal-IQ-teknologin?

Basal-IQ-teknologin pausar insulindoseringen vid behov för att hjälpa till att förebygga lågt blodsocker. Om glukosnivån förväntas sjunka under gränsvärdet 4,4 mmol/l pausar pumpen insulindoseringen automatiskt. Så fort glukosnivån börjar stiga igen återupptar pumpen doseringen. Det innebär att en paus i doseringen kan vara så kort som 5 minuter. Funktionen är aktiverad i pumpen som standardinställning och den sköter sig själv i bakgrunden utan att användaren behöver göra något. En fördjupning i hur Basal-IQ fungerar hittar du här.

Control-IQ-teknologi

Kan Tandem t:slim X2 minska och öka insulindosen vid behov?

Ja, med Control-IQ-teknologin så kan pumpen göra det.

Vad innebär IOB i min Control-IQ pump?

IOB (Insulin i kroppen) för Control-IQ inkluderar all bolusdosering och all förändring av den programmerade basaldosen (ökning/minskning).

Vad är negativ IOB?

När Control-IQ-teknologin justerar basaldoseringen kommer IOB att öka eller minska. Om IOB är 0E och basaldoseringen minskas, anses det vara negativ IOB. Det kommer på startskärmen fortsatt visas som 0E. All bolus som ges när IOB är negativ kommer inte visas fullt ut, även om en hel bolusdos doseras.

Varför är insulindurationen låst på 5 timmar i min Control-IQ pump?

Control-IQ-teknologin använder en aktiv insulintid (IOB/Insulin i kroppen) på 5 timmar. Även om det är sant att det mesta av insulinet kommer att absorberas under de första 2-2,5 timmarna efter en bolus, finns det fortfarande kvarvarande effekter 4-5 timmar senare (Walsh, et al. Confusion About Duration of Insulin Action).

Eftersom algoritmen gör basaldosjusteringar var 5:e minut, är kurvan för aktivt insulin i Control-IQ-teknologin 5 timmar som standard för att undvika “insulinstacking” och förhindra oavsiktlig hypoglykemi.

Control-IQ-teknologin har visat sig vara säker och effektivt med över 2 miljoner dagars användning i kliniska studier och daglig användning. Dessutom, om en användare manuellt förkortar den aktiva insulintiden (IOB) för att bli mer aggressiv i korrigeringar, leder detta ofta till en obalans av befintliga pumpinställningar.

Felsökning Dexcom

Hur går man tillväga när applikatorn till Dexcom G6 fastnat?

Dra försiktigt bort applikatorn tills du ser det självhäftande plåstret. Greppa försiktigt tag i kanten av det självhäftande plåstret och dra bort både applikatorn och det självhäftande plåstret från kroppen. Kontrollera därefter så att sensorn inte sitter kvar i huden.

Vad innebär det när felkod 44T, 45T och 46T visas upp i din Tandem t:slim X2 insulinpumpdisplay?

Felkod 44T, 45T samt 46T innebär att sändarens batterinivå är låg men inte slut.

Felkod 44T innebär att 21 dagar återstår av sändarens batteri.

Felkod 45T innebär att 14 dagar återstår av sändarens batteri.

Felkod 46T innebär att 7 dagar återstår av sändarens batteri.

Observera att det i insulinpumpens CGM-historik står ”sändare slut 44/45/46” om du i din pumpdisplay fått ovan felkod. Sändarbatteriet är alltså inte slut då, utan endast lågt.

Vad innebär ”CGM ej tillgängligt (48T)”?

Om du får tre streck ( – – – ) på pumpdisplayen där du normalt får sensorvärdena beror det på att sensortråden som sitter i din hud just nu inte kan avläsa glukosnivån. Du får även meddelande i pumpen om “CGM ej tillgängligt (48T)”. Massera runt sändaren, drick vatten samt stödtejpa sensorn om den håller på att lossna. Det kan t.ex. hända på natten om man ligger på sensorn då cirkulationen runt sensortråden försämras. Du ser på trendkurvan i displayen att du haft “CGM ej tillgängligt” när det saknas prickar i kurvan. Om inget ovan hjälper och du inte får sensorvärden på tre timmar vänligen kontakta vår kundsupport på dagtid för vidare felsökning.

Varför visar min Dexcom G6 sensor plötsligt ett falskt lågt sensorvärde?

Dexcom G6 sensorns uppgift är att mäta glukosvärdet i underhudsfettet. För att sensortråden som sitter i underhuden ska kunna mäta korrekta glukosvärden behöver den vara optimalt placerad med god cirkulation runt sensortråden. Om cirkulationen runt sensortråden tillfälligt påverkas eller om sensortråden rubbas ur sitt läge finns risk att sensorn antingen inte kan mäta något glukosvärde alls (CGM ej tillgängligt/tre streck/tillfälligt sensorfel) eller ger ett falskt lågt sensorvärde.

Detta kan tex. förekomma nattetid, när man sover, då användaren ligger på sensor och sändare och dessa utsätts för ett ökat tryck. Användaren kan se detta som plötsliga nedåtgående sensorvärden i kombination med ”CGM ej tillgängligt” (avsaknad av sensorvärden) mitt i en annars stabil CGM-kurva.

Man ska alltid kontrollera sitt blodsocker med ett stick i fingret om man misstänker att sensorvärdet inte stämmer. Ett falsk lågt sensorvärde i detta sammanhang är tillfälligt och är inte relaterat till att pumpen och sändaren tappar kontakten med varandra.

Vad kan man göra för att komma till rätta med falskt för lågt sensorvärde:

  • Undvik att ligga på sensorn
  • Drick vätska
  • Massera lätt runt sensorn
  • Kalibrera sensorn om den inte hittar rätt efter ovan föreslagna åtgärder

Varför måste man ange LOT-nummer på sensorn vid reklamation?

Rubin Medical är distributör av Dexcoms produkter och är därför skyldiga att följa Dexcoms riktlinjer gällande felsökning och reklamation. Rubin Medical måste ange aktuellt LOT-nummer vid varje enskild sensorreklamation.

Var hittar jag LOT-nummer på Dexcom G6?

Du hittar LOT-nummer på lådan till sensorn/sensorerna eller på det avrivna papperslocket till sensorförpackningen.

Var hittar jag LOT-nummer på Dexcom G7?

Du hittar LOT-nummer på en av de gröna kortsidorna på sensorlådan.

Varför får jag meddelande om Ogiltig parkopplingskod 29 när jag försöker starta min Dexcom G7 sensor i min Tandem t:slim X2 insulinpump?

Tänk på att:

  • Endast använda kompatibla Dexcom G7 sensorer.
  • Radera gamla Dexcom G7 sensorer från Bluetooth-listan i telefonen innan start av ny Dexcom G7 sensor.
  • Ange korrekt parkopplingskod två gånger din insulinpump.
  • Det är inte möjligt att manuellt stoppa en Dexcom G7 sensor i insulinpumpen eller telefon och sedan starta om samma sensor på nytt igen.
  • Det är inte möjligt att parkoppla en Dexcom G7 sensor med två medicinska enheter samtidigt – till exempel två insulinpumpar eller en insulinpump och en Dexcom mottagare.

Vad gör jag om min Dexcom G6 eller Dexcom G7 sensor visar felaktiga sensorvärden?

Om du får sensorvärden som inte stämmer överens med ditt blodsockervärde kan du kalibrera sensorn. Det innebär att du tar ett stick i fingret, anger blodsockervärdet i insulinpumpen under Inställningar/Min CGM/Kalibrera CGM. Du kan prova att kalibrera ett par gånger under ett par timmar för att få rätt på sensorvärdet. Skulle sensorn ändå fortsätta visa mer än 20% fel rekommenderar vi att du förbrukar en sensor. Dexcom avråder dock från att kalibrera sensorn de 24 första timmarna efter insättning om möjligt.

Felsökning Tandem t:slim X2

Varför kan insulinpumpen och sändaren tappa kontakt?

Tandem t:slim X2 insulinpump och Dexcom G6 kommunicerar via Bluetooth. Bluetooth signalen går via pumpens skärm så tänk därför på att alltid ha skärmen utåt samt sändaren på samma sida av kroppen. Då får du bästa möjliga förutsättningar för lyckad kontakt mellan enheterna.

Jag får larm om ”Avbruten bolus” på min Tandem t:slim X2 insulinpump, vad beror det på?

Går du in i bolusmenyn och inte slutför en bolusprogrammering inom 90 sekunder utlöses larmet ”Avbruten bolus”. För att undvika detta larm ta alltid för vana att trycka på Tandemlogotypen (hemknappen) så att du alltid är i pumpens startfönster innan skärmsläckaren slås på.

Jag upplever att min insulinpump har kort batteritid, vad kan det bero på?

Att batteriet tar slut fort kan bero på olika saker. Kontrollera så att mobilanslutning för Bluetooth är avstängd. Om man har många larm, t.ex. ocklusionslarm eller CGM-larm drar det mer batteri, speciellt om man inte bekräftar dem. Likaså om man har displayen tänd mycket eller länge. Vi rekommenderar att man laddar sin pump ca 10-15 min/dag.

Man ska inte ladda pumpen för länge åt gången så undvik därför att ladda den under natten när du sover.

Det finns en droppe insulin vid reservoarmembranet när jag fyller reservoaren med insulin, vad kan det bero på?

Det kan bero på att när man drar ut kanylen från membranet, efter fyllning, kan det följa med en droppe insulin. Vänligen se klippet nedan som visar hur du ska fylla din reservoar, för att säkerställa att du gör det korrekt. Observera att reservoaren inte ska läcka, men en droppe insulin vid membranet är inget ovanligt i samband med fyllningen av reservoaren.

iframe

Skyddet för USB-porten på min insulinpump har gått sönder, vad gör jag nu?

Skyddet för USB-porten är en förbrukningsvara och den kan beställas av din diabetessjuksköterska.

Varför visar min pump ”fel” antal enheter insulin i reservoar

Efter att man fyllt slangen med insulin uppskattar pumpen hur mycket insulin som finns i reservoaren. Först efter att 10,2 enheter har doserats visas faktiskt antal enheter som återstår i reservoaren. Om pumpen fortsätter att visa fel mängd insulin i reservoaren och du känner dig osäker, byt reservoar. Pumpen kan dock inte visa en större mängd insulin än vad som verkligen finns i reservoaren.

Enligt Användarhandboken:

Initial visning av insulin: När fyll slangen har slutförts och när pumpen återgår till startskärmen visas en uppskattning av hur mycket insulin som finns i reservoaren överst till höger på startskärmen. Du kommer att se något av följande på skärmen:

+ 40 E = Mer än 40 enheter upptäcktes i reservoaren

+ 60 E = Mer än 60 enheter upptäcktes i reservoaren

+ 120 E = Mer än 120 enheter upptäcktes i reservoaren

+ 180 E = Mer än 180 enheter upptäcktes i reservoaren

+ 240 E = Mer än 240 enheter upptäcktes i reservoaren

När 10,2 enheter har doserats visas det faktiska antal enheter som återstår i reservoaren på startskärmen. Den mängd insulin som återstår och som visas på startskärmen kommer att minska med 5 enheter åt gången (till exempel kommer du att se 140, 135, 130, 125). När mindre än 40 enheter återstår kommer den att börja minska med 1 enhet åt gången (till exempel när du ser 40, 39, 38, 37) tills 1 enhet återstår.

Vad innebär ocklusionslarm?

Det finns olika anledningar varför man får ocklusionslarm. Den vanligaste anledningen är att det är stopp någonstans i infusionssetet. Att pumpen larmar om ocklusion är en säkerhet då den känner att insulinet inte går fram som det ska. Det finns två olika ocklusionslarm. Det första (som du kan se i historiken som nr 2) går att bekräfta och sedan återuppta insulindoseringen, men med det andra (ses som nr 26 i historiken) måste man byta reservoar och infusionsset innan man kan återuppta insulindoseringen. Det andra ocklusionslarmet får man först efter man fått det första. Oavsett vilket ocklusionslarm man får bör man kontrollera sitt blodsocker för att upptäcka om det stiger. Man kan även få högt blodsocker då infusionssetet inte fungerar som det ska eller inte sitter som det ska utan att man får ocklusionslarm. Tänk på att du kan behöva korrigera med snabbverkande insulin via penna om du inte får ner ditt blodsocker med pumpen. Rådgör med din klinik för hur dessa situationer ska hanteras.

Vid återkommande problem med ocklusionslarm trots byte av både reservoar och infusionsset:

Tänk på att inte dra upp massor av luft ur reservoaren innan du fyller den med insulin. Risken är att det lossnar vitt membran från reservoarens septum om man drar för kraftigt. Delar av membranet kan då följa med in i reservoaren och orsaka stopp. Det räcker med att dra upp en liten luftbubbla.

Mjukvaruuppdatering

Vad gör jag om jag inte har någon garanti kvar på min Tandem t:slim X2?

Man kan endast mjukvaruuppdatera sin pump om man har garanti kvar på pumpen. Vi ber dig kontakta din klinik för vidare dialog.

När kan jag uppdatera min insulinpump?

Tandem t:slim X2 insulinpump är marknadens första insulinpump med mjukvara som du enkelt uppdaterar via en dator.

För att kunna uppdatera din pump behöver du en förskrivning på en mjukvaruuppdatering från din klinik. Kontakta din klinik för att se hur det ser ut i just ditt landsting. Din klinik måste förskriva uppdateringen och även Dexcom CGM från Rubin Medical.

Hur går en mjukvaruuppdateringen av Tandem t:slim X2 insulinpump till?

Din klinik förskriver en mjukvaruuppdatering och Dexcom CGM från Rubin Medical. Du kommer sedan att genomföra en enkel och kortfattad webbutbildning för att säkerställa att du förstår den nya mjukvaran och dess funktioner. Efter avklarad utbildning får du inom 7 arbetsdagar ett uppdaterings-ID via mail som du behöver för att kunna uppdatera din pump. Du behöver ladda ner och installera en programvara på din dator för att kunna genomföra uppdateringen. All information kring detta kommer du att få från oss via mail när uppdateringen väl är förskriven. Detta är under förutsättning att ditt landsting har godkänt beställning av mjukvaruuppdateringen.

Övrigt

Var hittar jag telefonnumret till Rubin Medicals 24-timmars pumpsupport?

Telefonnummer: 044-330 220 (Telefonnumret står på baksidan av pumpen)

Vad innebär er 24-timmars pumpsupport?

040-15 54 80 vardagar 8–16.30

Vår kundsupport hjälper dig med frågor kring din insulinpump, CGM eller andra funderingar kring våra diabeteshjälpmedel.

Teknisk pumpsupport övriga tider 044-330 220

Vår ambition är att kunna hjälpa dig så att din insulintillförsel skall kunna fortgå utan avbrott. Vi finns här för dig om du skulle råka ut för något akut problem med din pump. Frågor kring CGM hänvisar vi i första hand till kontorstid.

Jag har inte fått mitt unika uppdaterings-ID för mjukvaruuppdatering. När får jag det?

Du kommer att få ett mail från Rubin Medical när din klinik har beställt mjukvaruuppdateringen till din Tandem t:slim X2 insulinpump.

Innan du kan uppdatera din Tandem t:slim X2 behöver du genomgå en webbutbildning. Efter genomförd utbildning får du ett certifikat. När du fått ditt certifikat, skickar vi inom 5 arbetsdagar ditt unika uppdaterings-ID, som du använder för att uppdatera din pump.

Har du inte fått något uppdaterings-ID kontrollera om det hamnat i din skräppost.

Vad ska jag tänka på när jag flyger med min Tandem t:slim X2 insulinpump och Dexcom CGM?

Tandem t:slim X2 insulinpump: Utsätt INTE din Tandem t:slim X2 insulinpump för röntgen (fullbody scanner) som används för handbagage och incheckat bagage. Nyare helkroppsskanners som används för säkerhetsskanning på flygplatser är också en form av röntgen och din pump ska inte exponeras för dem. Meddela säkerhetspersonal på flygplatsen att din pump inte får utsättas för röntgenapparater och begär en alternativ undersökningsmetod. Din pump har utformats för att motstå vanliga elektromagnetiska störningar, inklusive metalldetektorer på flygplatser.

Mer information och reseintyg hittar du här: Information vid flygresa med Tandem t:slim X2

Dexcom CGM: När du bär din Dexcom G6 eller G7 CGM, be om en kroppsvisitering och visuell inspektion istället för att gå igenom avancerad avbildningsteknik (AIT) för kroppsvisitationer eller placera någon del av din CGM i bagaget som röntgas. Du kan bära Dexcom G6 och G7 när du går igenom en metalldetektor. Om du gör så, använd din mätare för behandlingsbeslut fram tills du lämnar säkerhetsområdet. Eftersom vi inte testat varje röntgen och skanner vet vi inte om de kan skada G6 eller G7. Osäker på vilken sorts maskin det är? För säkerhets skull – be om en kroppsvisitering. Följ G6 och G7-instruktionerna. Annars kan du drabbas av ett akut lågt eller högt glukosvärde.

Mer information hittar du här: Dexcom G6 Bruksanvisning och Dexcom G7 Bruksanvisning

Reseintyg hittar du här: https: //rubinmedical.se/informationsmaterial/reseintyg-dexcom/



warning Created with Sketch.