Mallar till Mejlsvar

Uppdaterad

Innehåll 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tandem 

 

Återstart av Tandem t:slim X2 insulinpump 

 

Hej, 

 

Översänder anvisning för att starta om din pump. 

 

Koppla loss pumpen från kroppen. Kontrollera att minst 50E finns kvar i reservoaren innan du påbörjar återstart av pump. Observera att när pumpen varit avstängd så måste man ladda reservoaren på nytt igen (gammal reservoar kan sitta i om insulinet fortfarande är ok att använda) och även fylla slangen med minst 10,2E. Du kommer också att behöva välja språk på nytt igen efter omstart av pump men i övrigt finns alla inställningar kvar. Om du inte har någon sensorsession i gång i din pump hoppar du över steg 6. 

  1. Koppla pumpen till en strömkälla.
     

  1. Tryck och håll inne start/snabbolusknapp i minst 30 sekunder även om pumpen skulle flasha, vibrera eller pipa under tiden. Fortsätt hålla knappen intryckt även om skärmen släcks. Pumpen ska pipa och därefter stängs den av. Koppla loss pumpen från strömkälla, kontrollera så att pumpen stängts av genom att trycka på start/snabbolusknapp, då ska inte skärmen tändas upp.
     

  1. Pumpen ska sedan vila utan att vara kopplad till strömkälla i 20 minuter.  
     

  1. Koppla pumpen till strömkälla igen. Skärmen tänds upp automatiskt – bara vänta. Man ska inte hålla knappen nedtryckt för att starta den.
     

  1. Välj språk och gör om laddningsprocessen.
     

  1. Din CGM-graf har stoppats tillfälligt. Du behöver starta din sensorsession på nytt i pumpen.
     

  • Om Dexcom G7: Gå in på Inställningar --> Min CGM --> Starta G7 sensor, välj den blå bocken för att återansluta din befintliga session.
     

  • Om Dexcom G6:    Gå in på Inställningar --> Min CGM --> Starta G6 sensor. Det går bra att välja Avstå på att ange sensorkod i pumpen när du återansluter din befintliga session.
     

  1. Tänk på att IOB nollställs när pumpen startats om. 

 

Svar vid privatköp av Tandem 

Hej, 

Tyvärr så har vi svårt att hjälpa dig. Tandem t:slim X2 insulinpump säljs bara direkt till vårdgivare/kliniker i Sverige, Danmark och Norge. Vi säljer inte direkt till privatpersoner. Om man bor utomlands så säljs Tandem t:slim X2 av de distributörer som har avtal där. 

 

Hi, 

I’m sorry but it’s not possible to buy/purchase an insulin pump if you’re not a resident in Sweden, Denmark or Norway. The user (of the insulin pump) has to be part of the national healthcare system. An insulin pump is only available through health care facilities or Clinic/Hospital. There has to be a medically responsible (doctor) to prescribe the pump for the user.  

 

The cost of the insulin pump and the equipment vary since there are different agreements in the regions/districts of Sweden. 

Please contact Tandem Diabetes Care for more information, https://www.tandemdiabetes.com/home 

 

Kan man ladda Tandem t:slim X2 insulinpump med magnetisk laddningskabel? 

Tandem t:slim X2 är inte testad för att laddas med en magnetisk laddningskabel och vi kan därför inte garantera att laddning kommer att ske enligt förväntan i detta specifika förhållande. 

 

Laddning av Tandem t:slim X2 insulinpump med nödradio/vevradio 

Svenska: 

Tandem t:slim X2 är inte testad för att laddas med en strömkälla i form av t ex nödradio/vevradio. Tandem kan därför inte garantera att laddning kommer att ske enligt förväntad specifikation. 

 

Engelska: 

Tandem t:slim X2 has not been tested and approved to be charged with a Dynamo Emergency Radio/hand crank and cannot therefore guarantee the pump’s charging. 

 

Information kring batteriet i Tandem t:slim X2 

Tandem t:slim X2 har ett uppladdningsbart litiumpolymerbatteri (5V DC likström, 500mA) och kan hålla upp till fyra dagar vid användning av CGM. 

 

Standardsvar Ukraina 

Vad har vi som företag gjort för att hjälpa personer med diabetes typ 1 i Ukraina?  

Rubin Medical har donerat pengar till både UNHCR och Insulin for life. Vi ger detta stöd som koncern och hoppas att donationen och hjälpen ska nå fram och mildra situationen i ett mycket svårt läge.  

 

Gällande leveransfrågor kring våra produkter: 

Rubin Medical har i dagsläget inga leveransproblem av våra produkter eller tillbehör relaterat till situationen i Ukraina. 

 

Svar på frågan om det går att hacka sig in i Tandempumpen 

Tandems insulinpumpar testas av en tredje part för att verifiera att säkerhetsåtgärderna är tillräckliga. Denna testning utförs regelbundet. För våra kunders fortsatta säkerhet har Tandem valt att inte ange exakt hur testningen går till. 

 

Klockan i pumpen saktar efter 

Enligt Tandem är det ok att klockan saktar sig ca 2 min i månaden. 

 

Tandem Mobi 

Vad är Tandem Mobi?  

Tandem Mobi är en liten insulinpump utan skärm som styrs via en app i din smarttelefon. Pumpen har Control-IQ-teknologin inbyggt och fungerar som ett system tillsammans med Dexcom CGM, som redan i dagsläget finns i insulinpumpen Tandem t:slim X2. Till skillnad från en del andra insulinpumpar på marknaden som inte har någon skärm, så används Tandem Mobi som en flergångspump, tillsammans med ett infusionsset. Man byter alltså inte ut hela pumpen när insulinreservoaren är slut. Tandem Mobi är verkligen designad för hållbarhet. 

 

Vad är bakgrunden till utvecklingen av Tandem Mobi?  

Tandem Diabetes Care är måna om att lyssna på och ta tillvara de önskemål som användare av insulinpump har. Man har förädlat allt det som uppskattas med insulinpumpssystemet Tandem t:slim X2 och utvecklat Tandem Mobi. Tandem utökar därmed sin portfölj av insulinpumpssystem med en helt ny typ av insulinpump med Control-IQ-teknologi för en ökad flexibilitet och valfrihet. 

 

När kommer Tandem Mobi bli tillgänglig för användare i Norden?  

Tandem Mobi har lanserats i USA i slutet av 2023. Vi har i dagsläget ingen information när Tandem Mobi blir tillgängligt i Norden. Så fort vi kan dela med oss av information gällande lansering i Norden, kommer vi att göra det. Håll gärna utkik på vår hemsida, där vi löpande uppdaterar med information. 

 

När kommer man att kunna dosera insulin från en Tandem t:slim X2 insulinpump via Tandem Mobile App? 

Vi kan inte exakt säga när man kommer att kunna dosera insulin från en Tandem t:slim X2 insulinpump via Tandem Mobile App i Sverige. Appen har tagits emot väldigt väl av användare i USA och Tandem jobbar hårt för att göra appen tillgänglig utanför USA så snart som möjligt. Anledningen till att funktionen inte finns i Europa ännu är bland annat på grund av att GDPR och molnbaserade tjänster kräver mycket regulatoriskt arbete.  

 

Hur mycket insulin behöver jag minst fylla reservoaren med vid byte till en ny reservoar i min Tandem t:slim X2 insulinpump? 

Tandems rekommendationer är att fylla reservoaren med minst 120 enheter insulin för att Tandem t:slim X2 insulinpump ska kunna genomföra laddningsprocessen, fylla slang och beräkna mängden insulin i reservoaren. När det föreligger ett väldigt litet insulinbehov så går det bra att man fyller reservoaren med lite mindre insulin men inte mindre än 90 enheter. Efter en återstart av pumpen behövs minst 50 enheter insulin finnas kvar i befintlig reservoaren för att det ska vara möjligt att göra om laddningsprocessen i pumpen och återuppta insulindoseringen. 

 

Pump visar ”fel” antal enheter insulin i reservoar 

Efter att man fyllt slangarna med insulin uppskattar pumpen hur mycket insulin som finns i reservoaren. Först efter att 10.2 enheter har doserats visas faktiskt antal enheter som återstår i reservoaren. Om pumpen fortsätter att visa fel mängd insulin i reservoaren och du känner dig osäker så byt reservoar. Pumpen kan dock inte visa en större mängd insulin än vad som verkligen finns i reservoaren. 

 

Enligt Användarhandboken: 

Initial visning av insulin: När fyll slangen har slutförts och när pumpen återgår till startskärmen visas en uppskattning av hur mycket insulin som finns i reservoaren överst till höger på skärmen. Du kommer att se något av följande på skärmen: 

 

+ 40 E Mer än 40 enheter upptäcktes i reservoaren 

+ 60 E Mer än 60 enheter upptäcktes i reservoaren 

+ 120 E Mer än 120 enheter upptäcktes i reservoaren 

+ 180 E Mer än 180 enheter upptäcktes i reservoaren 

+ 240 E Mer än 240 enheter upptäcktes i reservoaren 

 

När 10.2 enheter har doserats visas det faktiska antal enheter som återstår i reservoaren på startskärmen. Den mängd insulin som återstår och som visas på startskärmen kommer att minska med 5 enheter åt gången (till exempel kommer du att se 140, 135, 130, 125). När mindre än 40 enheter återstår kommer den att börja minska med 1 enhet åt gången (till exempel när du ser 40, 39, 38, 37) tills 1 enhet återstår. 

 

Hur vet pumpen hur mycket insulin som är kvar i reservoaren? 

Pumpen mäter detta via tryckförändring i reservoaren. Det finns en pneumatisk ventil i pumpen där reservoaren sitter som känner av detta.  

 

Vattentäthet Tandem 

Din Tandem t:slim X2-pump är vattentålig till ett djup på 1 meter i upp till 30 minuter (IPX7-klassning), men är inte vattentät. Din pump bör inte bäras när du simmar/badar, snorklar, surfar eller under aktiviteter som kan dränka pumpen under en längre period. Din pump får inte bäras i badkar, dusch eller jacuzzis. 

 

Användning av TENS samtidigt som Tandem t:slim X2 insulinpump 

På svenska: 

Tandem t:slim X2 är inte testad samtidigt som man använder TENS. Därav rekommenderar Tandem att man kopplar bort pumpen från kroppen vid de tillfällen man använder TENS. Beroende på hur länge man är bortkopplad från pumpen kan det behövas att man avbryter TENS för att ge sig insulin med pumpen. 

 

På engelska: 

If by TENS you referring to a muscle stimulation device, Tandem has not tested the t:slim X2 with TENS so they are unable to comment on whether the devices would interfere with one another. 

Tandem refer users to their health care provider as they may recommend the patient to revert to backup insulin therapy while using the TENS device. 

 

Ultraljudsundersökning och Tandem t:slim X2 insulinpump 

Det är inga problem att använda sin Tandem t:slim X2 insulinpump och Dexcom G6/G7 CGM-system under tiden man genomgår en ultraljudsundersökning. 

 

Däremot ska du inte utsätta din pump, sändare eller sensor för röntgen, datortomografi (CT), magnetisk resonanstomografi (MR), positronemissionstomografi (PET) eller annan exponering för strålning. 

 

Lånepump 

Hej, 

 

Tack för ditt mejl och fråga. 

 

Tandem t:slim X2 insulinpump har en helt ny unik konstruktion med många förbättringar. Pumpen har ett uppladdningsbart batteri till skillnad från andra pumpar där man måste byta batterier och batterilock. Reservoaren sitter monterad på utsidan, inte inuti pumpen som på andra modeller. Den är dessutom tillverkad i tåligt 

 

 aluminiumskal. Det är viktigt att notera att du inte får bada med Tandem pumpen. Den unika konstruktionen och de olika förbättringarna gör att risken för att pumpen skall gå sönder minskar betydligt precis som behovet av att ha med en lånepump. 

 

Så här ser våra rutiner ut när det gäller kostnadsfritt lån av insulinpump vid semesterresor:  

 

Resa inom Europa  

Vi erbjuder att du vid resa inom Europa, med en fast adress, får exakt samma service som du har hemma. Det vill säga, om din pump skulle gå sönder skickar vi dig en ersättningspump och den skickas nästkommande vardag precis som när du är hemma.  

 

Resa utanför Europa  

Åker du till resmål utanför Europa, ber vi dig kontakta oss för mer information. De regler som gäller för utlån av pump utanför Europa är:  

• Det måste finnas giltig garanti på din pump.  

• Vi lånar ut till kortare utlandsresor (max 2 veckor).  

• Är du osäker på garantitiden så hjälper vi till med att kontrollera detta. 

(Garantitiden är 4 år räknat från det datum då pumpen förskrevs.) 

 

Nekad lånepump 

Hej! 

Tyvärr har vi inget avtal som stödjer att vi kan låna ut en Tandempump till dig under din semesterresa. Vi erbjuder att du vid resa inom Europa, med en fast adress, får samma service som du har hemma. Det vill säga, om din pump skulle gå sönder skickar vi dig en ersättningspump och den skickas nästkommande vardag precis som när du är hemma. 

Mer information angående Lånepump Tandem hittar du på vår hemsida https://rubinmedical.se/lanepump-tandem/ 

 

Garantitid Tandem pump 

Garantitiden på din pump gäller fyra år från den dag då din klinik köpte din pump. Om du haft en Animas pump tidigare som byttes ut till en Tandem pump har din klinik fått Tandem pumpen kostnadsfritt och garantitiden som du hade kvar på din Animas pump följer då med din nya Tandem pump eftersom din klinik inte har köpt någon ny pump. Detta är en överenskommelse med din klinik som gjorts för att hjälpa dig då Animaspumpen utgick. Om din Tandem pump går sönder och du inte har någon garantitid kvar på den måste din klinik förskriva en ny pump till dig. 

 

Vid nekad reklamation av Tandem t:slim X2 insulinpump med garantitid (talsvar) 

Detta stycke är inte ett mejlsvar, utan kompletterande information från huvudprocessen Service/Support. Se muntligt standardsvar i slutet av denna text. 

Om pumpen saknas eller gått sönder på ett sätt som inte faller inom reklamation ska Rubin hänvisa användaren till sin klinik för vidare hjälp då det är regionen/kliniken som äger pumpen. Rubin Medical har ingen möjlighet att sälja en insulinpump till privatperson. Eventuella försäkrings- eller ersättningsfrågor hanteras mellan region/klinik och användaren.  

 

Denna fråga kommer primärt in via telefon, och för att undvika missförstånd kring ovan komplexa situation används nedan standardsvar muntligt. 

 

Muntligt standardsvar: 

Om din pump förekommit eller gått sönder på ett sätt som inte faller inom ramarna för reklamation ber vi dig vända dig till din behandlande klinik. Din insulinpump ägs av regionen och din klinik ansvarar för din behandling. Rubin Medical har ingen möjlighet att sälja en insulinpump till en privatperson. 

 

Hur hittar man dygnsdosen / Total daglig basal i Tandem t:slim X2? 

Hej! 

Det finns två vägar att gå: 

 

1) Gå in på Inställningar/min pump/personliga profiler/välj aktuell profil/tryck på redigera/tryck på tidsinställningar/tryck på pilen nedåt i det högra hörnet på displayen tills du kommer till sista sidan så kommer du till total daglig basal för den valda profilen. 

 

2) Gå in på inställningar, pil ner/pumphistorik/basalhistorik, välj aktuell dag (tänk på att du inte kan se dagens total daglig basal utan gårdagens och bakåt i tiden) 

 

Larm Hög höjd 21A - Internt tryck i pump 

Larmet innebär att all insulindosering har stoppats då pumpen upptäckt en tryckskillnad mellan insidan av reservoaren och den omgivande luften. Det kommer inte att gå att återuppta insulindoseringen förrän pumpen tycker att det är rätt tryck igen. 

 

Vanliga orsaker: 

  • Om pumpen är utsatt för höjdförändringar under 396 m under havsytan eller över 3048 m över havsytan (gäller ej resor med kommersiella flygbolag) 

  • Om pumpen utsatts för fukt, kondens, lotion, svett

  • Om ventilationshålen på pumpens baksida är blockerade 

Åtgärder vid Larm hög höjd 21A: 

  1. Ta bort reservoaren och vänta minst 5 min innan du sätter tillbaka den igen och genomför Laddningsprocessen på nytt. OBS! Reservoaren måste innehålla minst 50 E insulin. 

  1. Om problemet kvarstår: 

  • Rengör de 6 ventilationshålen på pumpens baksida nära laddningsporten, använd en ludd fri trasa och/eller en mjuk, ren, torr borste, tex. en tandborste. Man får inte använda vatten, våtservetter eller något vasst föremål för att rengöra ventilationshålen. 

  • Gör om laddningsprocessen med en ny reservoar. 

  1. Om problemet kvarstår, låt pumpen vila i 2 timmar utan reservoar för att tillåta ytterligare fukt att avdunsta. 

  1. Om problemet kvarstår, övergå till annan insulinbehandling och kontakta kundsupport dagtid för vidare hantering. 

Hur man förebygger Larm hög höjd 21A: 

  • Ha pumpen i ett pumpskal om den bärs direkt mot kroppen så att ventilationshålen inte hamnar direkt mot huden. Ett tips för de användare som bär pumpen innanför underkläderna (tex. BH, trosa, kalsong) är att ha pumpen i en liten babystrumpa eller tygpåse så det blir luftigare runt pumpen. 

  • Håll ventilationshålen torra och rena. 

  • Rengör ventilationshålen regelbundet, använd en luddfri trasa och/eller en mjuk, ren, torr borste, tex. en tandborste, för att rengöra de 6 ventilationshålen på pumpens baksida, nära laddningsporten. Man får inte använda vatten, våtservetter eller något vasst föremål för att rengöra ventilationshålen. 

Ocklusionslarm 

Det finns olika anledningar varför man får ocklusionslarm. Den vanligaste anledningen är att det är stopp någonstans i infusionssetet. Att pumpen larmar om ocklusion är en säkerhet då den känner att insulinet inte går fram som det ska. Det finns två olika ocklusionslarm. Det första (som du kan se i historiken som nr 2) går att bekräfta och sedan återuppta insulindoseringen, men med det andra (ses som nr 26 i historiken) måste man byta reservoar och infusionsset innan man kan återuppta insulindoseringen. Det andra ocklusionslarmet får man först efter man fått det första. Oavsett vilket ocklusionslarm man får bör man kontrollera sitt blodsocker för att upptäcka om det stiger. Man kan även bli hög i sitt blodsocker då infusionssetet inte fungerar som det ska eller inte sitter som det ska utan att man får ocklusionslarm. Tänk på att du kan behöva korrigera med snabbverkande insulin via penna om du inte får ner ditt blodsocker med pumpen. 

 

Du får gärna ringa oss på 040–155480 för vidare felsökning/support gällande din pump och ocklusionslarm. 

 

Varierande batterikapacitet under laddning av Tandem t:slim X2 

Hej! 

Det du beskriver med laddningen av pumpen kan bero på att pumpen gjort en felaktig avläsning av hur mycket batterikapacitet som kvarstår i pumpen då du kopplar den till laddaren. Att låta pumpen ladda minst 30 min ger pumpen möjlighet att göra en mer korrekt mätning av batterikapaciteten. 

 

Kort batteritid Tandem t:slim X2 

Hej! 

Att batteriet tar slut fort kan bero på olika saker. Kontrollera så att du inte har mobilanslutning/Bluetooth påslagen, den skall vara av. Om man har många larm, t.ex. ocklusionslarm eller CGM-larm drar de också batteri, speciellt om man inte bekräftar dem. Har man displayen tänd mycket eller länge tar det också batteri. Orsaken kan också vara att man har höga basaldoser och/eller att man tar många bolusdoser. Vi rekommenderar att man laddar sin Tandem pump ca 15 min/dag. 

 

Storage mode 

Om du vill stänga av din pump helt då den inte ska användas under en längre tidsperiod kan du sätta den i storage mode. Tandem rekommenderar att man laddar pumpens batteri till 100% innan man sätter den i storage mode. Då har den laddning i ungefär 3 mån. Efter det rekommenderar Tandem att man startar upp pumpen och laddar den på nytt. Det kan vara så att pumpen tar lite längre tid på sig att starta upp när den varit avstängt en längre tid. 

 

Säkerhetskontroll och insulinpumpsystemet Tandem t:slim X2 med Dexcom CGM 

När du reser med ditt insulinpumpsystem är det bra att vara förberedd vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. Informera säkerhetspersonalen om att du bär en Tandem insulinpump och en Dexcom sensor. Utsett inte systemet för röntgen som används för handbagage och incheckat bagage. Du kan bära din Tandem insulinpump och din Dexcom sensor när du går igenom en vanlig metalldetektor. Det finns helkroppsskanners som används för säkerhetsskanning på flygplatser som använder en form av röntgen och ditt system ska inte exponeras för dem. Efterfråga en manuell inspektion av din insulinpump och Dexcom sensorer i stället för att gå genom röntgen eller helkroppskanner, då dessa kan påverka utrustningen. Tänk på att ha med dig läkarintyg och extra förbrukningsartiklar i ditt handbagage för att säkerställa en smidig och säker resa. 

  

Du kan ladda ner nedan informationsblad och visa personalen på flygplatsen om frågor kring dina hjälpmedel skulle uppstå. 

Insulinpump Tandem t:slim X2 

Dexcom CGM 

 

Dusch 

Hur gör man när man har duschat och kopplat loss pumpen från kroppen? Behöver man fylla slang och/eller nål igen? 

Det går bra att koppla pumpen till kroppen igen efter dusch. Man behöver inte fylla slang eller nål på nytt. 

 

Bastu/Sauna 

Kan man basta med Dexcom G6? 

Alla bastur kan ställas in på olika temperaturer och luftfuktighetsnivåer. Man bör kontrollera displayerna och termometern innan man använder Dexcom G6 i bastun så att temperaturen och luftfuktigheten inte är högre än vad som rekommenderas för systemet. Om bastun är varmare och/eller fuktigare rekommenderar Dexcom att man tar bort sensor och sändare innan bastubesöket för att undvika skador på produkterna. 

 

  • Rekommenderad temperatur:    10–42°C 

  • Rekommenderad luftfuktighet:    10–95% 

 

Kan man basta med Dexcom G7? 

Alla bastur kan ställas in på olika temperaturer och luftfuktighetsnivåer. Man bör kontrollera displayerna och termometern innan man använder Dexcom G7 i bastun så att temperaturen och luftfuktigheten inte är högre än vad som rekommenderas för systemet. Om bastun är varmare och/eller fuktigare rekommenderar Dexcom att man tar bort sensorn innan bastubesöket för att undvika skador på produkten. 

 

  • Rekommenderad temperatur:    10–42°C 

  • Rekommenderad luftfuktighet:    10–90% 

 

Koppla bort pump från kroppen 

Behöver man stoppa insulindoseringen i pumpen när man kopplar bort pumpen från kroppen? 

Tandems rekommendation om du har en Tandem t:slim X2 insulinpump med Control-IQ-teknologi är att du alltid stoppar insulindoseringen när du kopplar bort pumpen från kroppen för att inte missa en eventuell automatisk korrektionsbolusdos. Om du har den nya mjukvaran v. 7.6 i din Control-IQ pump kan du använda dig av timerfunktionen och välja att stoppa insulintillförseln tillfälligt i 15 min, 30 min, 45 min eller 1 timme. Denna rekommendation gäller inte för Tandems insulinpump med Basal-IQ-teknologi.  

 

Tandläkarröntgen 

Vilka förhållningsregler gäller för Tandems insulinpump resp. Dexcoms sensor och sändare vid tandläkarröntgen? 

Vid tandläkarröntgen används vanlig röntgenstrålning. Tandem t:slim X2 insulinpump får inte utsättas för röntgenstrålning. Tandem rekommenderar att man kopplar bort pumpen från kroppen under bildtagningen. Man kan antingen lägga pumpen en bra bit från tandläkarstolen eller be personalen ta med sig pumpen när de går ut ur rummet och tar röntgenbilden. Det är ok att ha kvar Dexcom sensor och sändare på kroppen. 

 

Röntgenundersökning/CT-undersökning/Skiktröntgen 

Kan jag ha på mig Tandems insulinpump resp. Dexcoms sensor och sändare vid en röntgenundersökning? 

Tandems insulinpump får inte utsättas för röntgenstrålning och ska kopplas bort från kroppen under bildtagningen och läggas en bra bit bort från röntgenkameran. Det går bra att ha kvar Dexcoms sensor och sändare på kroppen under bildtagningen så länge de inte kommer i vägen för bildtagningen. Diskutera med din vårdgivare hur ni ska göra. 

 

MR-Magnetkameraundersökning 

Kan jag ha på mig Tandems insulinpump resp. Dexcoms sensor och sändare vid en magnetkameraundersökning? 

Vid en magnetkameraundersökning måste både Tandems insulinpump, Dexcoms sensor och sändare kopplas bort från kroppen. Om infusionssetet är en stålnål behöver även denna avlägsnas innan undersökningen. 

 

Pacemaker 

Kan systemet Tandem Dexcom användas tillsammans med pacemaker? 

Det går bra att använda Tandem t:slim X2 och CGM systemet Dexcom G6/G7 tillsammans med en pacemaker. 

 

Om du ska genomgå någon av nedanstående medicinska behandlingar måste du ta av dig pump, sändare och sensor och lämna dem utanför behandlingsrummet: 

 

  • Insättning av pacemaker/implanterbar defibrillator 

  • Omprogrammering av pacemaker 

  • Hjärtkateterisering 

  • Stresstest 

 

Tandem och Dexcom vid operation eller behandling 

Kan jag använda systemet Tandem t:slim X2 med Dexcom CGM under en operation eller behandling? 

Tandem och Dexcom har tyvärr inte testat systemet för användning under specifika operationer eller behandlingar och kan därför inte säga om det kan påverka systemet. Vi rekommenderar dig att prata med din läkare om hur operationen och/eller behandlingen kan påverka dina glukosnivåer och din interstitiella vätska. Det är viktigt att du rådfrågar din vårdgivare hur du ska göra eftersom olika utrustningar som används vid operationen eller behandlingen kan innebära att du behöver koppla bort systemet. 

 

Tryckkammare 

Kan man använda systemet Tandem t:slim X2 insulinpump och CGM Dexcom G6/G7 under tiden man genomgår en tryckbehandling med aktuellt behandlingstryck på motsvarande 14 meters djup, dvs totaltryck 2,4 bar? 

Systemet Tandem t:slim X2 insulinpump och CGM Dexcom G6/G7 är inte testat för ovanstående behandling och vi rekommenderar därför att man koppla bort/avlägsnar pump, sensor och sändare från kroppen innan behandlingen. Patienten behöver då få i sig insulin på annat vis genom tex. pennbehandling om pumpen är bortkopplad en längre stund. Patienten kan även behöva testa sitt blodsocker med en blodsockermätare. Detta ansvarar patienten själv över i samråd med sin behandlande klinik. 

 

Nuklearmedicinska undersökningar-joniserande strålning 

Användning av Tandem t:slim X2 vid nuklearmedicinska undersökningar där radiofarmaka fortsätter stråla i patienten efter att undersökningen är klar: 

Tandem kan inte kan ge några rekommendationer utöver det som står i Bruksanvisningen för Tandem t:slim X2 eftersom insulinpumpen inte har testats för den här typen av strålning. 

 

Bifogat finns länk till Bruksanvisningen:  http://rubinmedical.se/content/uploads/2021/06/bruksanvisning-tandem-tslim-x2-med-control-iq-teknologi-se.pdf Se kapitel 33.5 Tekniska specifikationer och framåt. 

 

Uppstår situationen där osäkerhet råder kring om insulinpumpen kan ta skada eller inte av den joniserade strålningen är vår rekommendation att patienten kopplar bort insulinpumpen från kroppen. Patienten behöver då få i sig insulin på annat vis genom tex. pennbehandling om insulinpumpen är bortkopplad en längre stund. Detta ansvarar patienten själv över i samråd med sin behandlande klinik. 

 

EX-klassad miljö och högspänningsområde 

Vi kan att inte rekommendera Tandem t:slim X2 till användare som arbetar i EX klassad miljö i industri. Pumpen är inte EX klassad. Gällande högspänningsområde så rekommenderar vi att man kopplar bort pumpen när man vistas i sådana områden. 

 

Användning av insulinpumpsystemet Tandem Dexcom och elektromagnetiska fält 

Insulinpumpsystemet Tandem Dexcom är avsett att användas i en sådan elektromagnetisk miljö som normalt finns hemma, på arbetsplatsen, i detaljhandeln och på platser där fritidsaktiviteter utförs. För övriga elektromagnetiska fält kan vi inte ge några rekommendationer utöver det som står i Bruksanvisningarna för Tandem t:slim X2 och Dexcom G7 resp. Dexcom G6. 

  

  

Uppstår situationen där osäkerhet råder kring om insulinpumpen och sensorn/sändaren kan ta skada eller inte av det elektromagnetiska fältet är vår rekommendation att patienten kopplar bort insulinpumpen och sensorn/sändaren från kroppen. Patienten behöver då kontrollera sitt blodsocker med stick i finger och få i sig insulin på annat vis genom tex. pennbehandling om insulinpumpen är bortkopplad en längre stund. Detta ansvarar patienten själv över i samråd med sin behandlande klinik. 

 

Vid längre tids utlandsvistelse (tex. utbytesstudent): 

Hej! 

 

Tack för ditt mejl! 

 

I Sverige förskrivs dina tillbehör till din Tandem t:slim X2 insulinpump av din diabetessjuksköterska/klinik. Om du fortsatt är skriven på kliniken i Sverige och omfattas av den svenska sjukförsäkringen, så är det också från den kliniken du måste få dina tillbehör förskrivna. Rubin Medical har ingen möjlighet att skicka tillbehören utomlands så denna transport får du själv ombesörja. 

 

När det gäller själva pumpen och om den skulle behöva reklameras i framtiden, så ligger ansvaret fortsatt kvar hos Rubin Medical. Tyvärr har vi inget avtal som stödjer att vi kan låna ut en Tandempump till dig under din utlandsvistelse. 

Om din pump skulle gå sönder skickar vi dig en ersättningspump och den skickas nästkommande vardag precis som när du är hemma i Sverige så länge det finns en fast postadress. 

 

Användare av amerikansk pump som bor i Sverige 

Svenska: 

Är din Tandem t:slim X2 insulinpump från USA/Amerika har du ingen möjlighet att ändra enheterna från mg/dl till mmol/l. Du kan använda Dexcom produkter från Sverige och parkoppla dem med din amerikanska pump trots skillnaderna i enheterna mellan din pump och en pump från Sverige. Om du skulle få problem med din amerikanska pump eller med Dexcom produkter från USA/Amerika måste du kontakta deras Tech support för all felsökning och eventuella reklamationer. Du kan ringa +1-858-255-6269 då det avgiftsfria amerikanska numret som står på Tandems produkter inte går att ringa till om man befinner sig utomlands. 

 

Engelska: 

If your Tandem t:slim X2 insulin pump is from US/America, you are not able to change the units from mg/dl to mmol/L. You can still connect your Dexcom from Sweden to your US pump, despite the difference in the units between the two devices. If you have any issues with your pump, or Dexcom purchased in US, or if you need any replacement, you need to contact US tech support team for all troubleshooting. Please use number +1-858-255-6269, since the number posted on many Tandem materials is a toll-free number that cannot be dialed from overseas. 

 

Flyttar till Sverige med Tandem t:slim X2 från annat land 

Hi, 

Thank you for your email. As an user of insulin pump in Sweden, the user has to be part of the national healthcare system in order to receive an insulin pump and supplies. An insulin pump is only available through health care facilities or Clinic/Hospital in Sweden. There must be a medically responsible physician to prescribe the pump and/or supplies for patients with type 1 diabetics in Sweden. 

 

Please seek more information with the links below: 

 

https://www.forsakringskassan.se/english 

https://sweden.se/life/society 

 

Flyttar från Sverige med Tandem t:slim X2 till annat land 

Hej! 

 

Tack för ditt mejl! 

 

I Sverige förskrivs dina tillbehör till din Tandem t:slim X2 insulinpump av din diabetessjuksköterska/klinik. Om du numera är skriven på en klinik i ett annat land och ej omfattas av den svenska sjukförsäkringen, så är det också från den kliniken du måste få dina tillbehör förskrivna. 

 

När det gäller själva pumpen och om den skulle behöva reklameras i framtiden, så behöver ansvaret för den flyttas från den svenska distributören (dvs. Rubin Medical) till aktuell distributör i det land du nu är bosatt i. 

 

Detta kan vi på Rubin Medical hjälpa till med. Men, för att kunna genomföra detta behöver du kontakta och få ett godkännande från din tidigare klinik i Sverige. De måste godkänna att överlåta pumpen till kliniken i ditt nya hemland och vidarebefordra informationen till oss. 

 

Enligt våra noteringar har du garanti på pumpen till xx-xx-xx 

 

Insulin i Tandem t:slim X2 

Enligt Tandem skall vi enbart rekommendera användning av följande fem typer av insulin i Tandem t:slim X2: 

 

Novo Rapid 

Aspart från Sanofi (biosimilar till Novo Rapid) 

Humalog 

Liprolog (biosimilar till Humalog) 

Lispro (biosimilar till Humalog) 

Lyumjev (ultrasnabbverkande insulin från Eli Lilly) 

 

Det är enbart dessa fem som har indikation för användning i pumpen. Användning av andra än rekommenderade insuliner sker utanför indikation och det innebär att din vårdgivare helt tar ansvar för att det görs.  

 

Det finns väldigt tydliga signaler på att Apidra inte fungerar bra i pumpen och när det gäller Fiasp är resultatet mer blandat. Tillverkaren Tandem avråder från användning av både Fiasp och Apidra i t:slim X2 för bästa möjliga funktion och resultat. 

 

Fiasp 

Tandem avråder från användning av Fiasp i Tandem t:slim X2 då det inte är testat i pumpen. Ansvaret för användning av Fiasp ligger hos din vårdgivare. Om Fiasp används i Tandem är längsta tid i reservoar och infusionsset 48 timmar. 

 

Humalog i Tandems reservoarer 

I bipacksedeln till Tandems reservoarer står det under ”Försiktighetsåtgärder” att vid användning av Humalog skall man byta reservoaren var 48 timme. 

Det är en generell rekommendation från Tandem och oss. Varje enskild användare och ansvarig vårdgivare bör utvärdera om det är tillämpligt. Användare ansvarar själv för att byta reservoar och fylla på insulin på ett sådant sätt att behandlingen blir fullgod och har tillräcklig behandlingseffekt. Det innebär att olika individer byter reservoar efter olika många dagar eftersom användningstiden av insulinet i reservoaren varierar från individ till individ. Vi erfar att enligt långvarig klinisk praxis verkar det som att många kan använda insulinet i reservoaren i upp till 72 timmar. 

 

Önskemål från användare kring Tandems produkter och mjukvara 

Rubin Medical välkomnar användarnas önskemål och synpunkter på Tandems produkter och mjukvara. Rubin Medical förmedlar kontinuerligt vidare förslag på förbättringar av produkt och mjukvara till leverantören Tandem. 

 

Tandem utvecklar hela tiden sina produkter. Vi kan förvänta oss vidareutveckling av nuvarande algoritmer, men vi kan inte säga när detta kommer bli tillgängligt. 

FSN 

 

Varför har jag fått FSN brevet och varför har ni formulerat er så konstigt? 

Du har fått detta FSN-brev eftersom Rubin Medical är skyldiga att informera sina användare när en uppdatering av pumpens programvara innebär kvalitetsförbättringar. Att informationen formuleras som den gör i brevet beror på att Rubin Medical måste följa gällande regulatoriska riktlinjer. 

 

Vilka fel är det som Tandem har upptäckt i pumpen? 

De problemen som Tandem upptäckt i pumpens programvara är ovanliga men kan påverka insulintillförseln. 

  • Fel 6 instabilt minne: Innebär att pumpen upptäcker ett problem med pumpens minne och insulinleveransen stoppas. 

  • Pumpen kan visa felaktig (fluktuerande) batterinivå: Om detta händer när pumpen redan har väldigt lågt batteri kan detta resultera i att pumpen, efter flera Varningar om lågt batteri, stoppar insulinleveransen och stänger av sig så snart som 30 minuter efter den första Varningen om lågt batteri. 

  • Pekskärmen förblir på: Om pumpen känner att det är något som kontinuerligt rör vid den kan det resultera i att skärmen förblir tänd på obestämd tid vilket i sin tur kan resultera i att pumpens batteri tar slut fortare än förväntat. 

  • Oförutsedd ”Open Loop” (Control-IQ justerar inte längre insulindoseringen): När Control-IQ stängs av justerar pumpen inte längre insulindoseringen baserat på CGM-avläsningarna i pumpen. Pumpen kommer i stället att dosera insulin enligt aktiv programmerad personlig profil i pumpen. 

Uppdatering av pumpen programvara minskar risken för att dessa problem kan uppstå. 

 

Varför kan man inte förfylla Tandems reservoarer med insulin? 

Varken Tandem eller sjukvården rekommenderar att man förfyller reservoarerna. Insulinet ligger i en liten plastpåse i reservoaren. Efter det att en reservoar fyllts med insulin kan den användas i 3 dagar. Har det gått mer än 3 dagar kan insulinets effekt påverkas. 

 

Kan jag fortsätta använda min pump även om den inte uppdateras? 

Uppdateringen är en rekommendation då den innehåller flera kvalitetsförbättringar av pumpens programvara. Det går bra att fortsätta använda din insulinpump även om du inte uppdaterar den så länge du följer rekommenderade försiktighetsåtgärder som anges i pumpens bruksanvisning för respektive mjukvaruversion. 

 

Standardsvar till användare gällande Pendelton 5.2 

Jag har mjukvara 5.2 i min pump, gäller detta säkerhetsmeddelande även min pump? 

Ja 

 

Jag har mjukvara 5.2 i min pump, måste jag uppdatera min pump? 

Nej. Pumpen är fortsatt säker att använda även om du inte uppdaterar den så länge du följer beskrivningen i pumpens bruksanvisning för respektive mjukvaruversion. Uppdateringen är en rekommendation från Tandem då den innehåller kvalitetsförbättringar av pumpens programvara. 

 

Jag har mjukvara 5.2 i min pump, hur går jag till väga för att uppdatera min pump? 

Rubin Medical kommer att skicka ett mejl till dig som innehåller en webutbildning som du behöver göra. När du klarat den får du ett certifikat som du behöver skicka in till Rubin Medical. Därefter kommer Rubin Medical att skicka ett nytt mejl till dig med en uppdateringskod till dig som du använder för att uppdatera din pump via en dator.  

 

Jag har mjukvara 5.2 i min pump. Vad händer om jag inte uppdaterar min pump? 

Pumpen är fortsatt säker att använda även om du inte uppdaterar den så länge du följer beskrivningen i pumpens bruksanvisning för respektive mjukvaruversion. Uppdateringen är en rekommendation från Tandem då den innehåller kvalitetsförbättringar av pumpens programvara. 

 

Standardsvar till klinik gällande Pendelton 5.2 

Behöver vi göra en beställning av mjukvaruuppdateringen för en pump med mjukvara 5.2? 

Nej, ni behöver inte göra någon beställning. 

 

Kostar mjukvaruuppdateringen? 

Nej, mjukvaruuppdateringen är kostnadsfri. 

 

Är det farligt för patienten att fortsätta använda sin pump med mjukvaran 5.2? 

Pumpen är fortsatt säker att använda även om du inte uppdaterar den så länge du följer beskrivningen i pumpens bruksanvisning för respektive mjukvaruversion. Uppdateringen är en rekommendation från Tandem då den innehåller kvalitetsförbättringar av pumpens programvara. 

 

Basal IQ /Control IQ 

 

Basal-IQ 6.6 och Control-IQ 7.6 

Vad innehåller den nya mjukvaran (Basal-IQ 6.6 och Control-IQ 7.6)? 

  • Du kommer att kunna se dina bolusdoser som en markering längst ner i CGM-trendgrafen på startsidan i pumpen (förutsatt att du använder CGM integrerat i pumpen). Det ger dig en bättre översikt, och underlättar rätt behandlingsbeslut. Tre olika bolusikoner kan visas för normal bolus, förlängd bolus och automatisk korrektionsbolus (sistnämnda endast för dig som har Control-IQ). 

  • Ny smidig timerfunktion för återstart när du behöver stoppa insulindoseringen manuellt. Du kan nu ställa in ett alarm på 15 minuter, 30 minuter, 45 minuter eller 60 minuter, vilket ger dig större flexibilitet. När din valda tid har passerat kommer du få ett alarm som påminner dig om att återuppta doseringen. 

  • När du ska fylla nålen har pumpen nu alternativ som är bättre anpassade till ditt infusionsset. Standardinställningen är 0,3 enheter men du kan även välja 0,5 enheter och 0,7 enheter, beroende på vilket infusionsset du använder. Det gör byte av infusionsset smidigare. Du kan fortfarande ange annat värde vid behov. 

 

Ytterligare nya funktioner för dig som har Control-IQ-teknologi i din pump: 

  • För att du bara ska få larm när det verkligen behövs har varningen ”Control-IQ Hög” justerats. Nu upprepas den varannan timme så länge villkoren för varningen kvarstår, när den väl aviserats första gången. I tidigare mjukvara är upprepningen var 15:e min.  

  • Om Träningsprofilen och Sömnschemat överlappar i tidsinställningen går pumpen automatiskt över till Sömnschemat när du stänger av Träningsprofilen. Smidigt om du använder Träningsprofilen sent på kvällen. 

 

Sammanfattning kring Basal-IQ angående om hur, när och varför pumpen pausar 

För att bättre förstå hur Basal-IQ-teknologin fungerar rekommenderar vi dig att läsa avsnitten om Basal-IQ-teknologin i bruksanvisningen. Den finns att ladda ner från vår hemsida om du inte redan har den. Läs kapitel 31-34, framförallt kapitel 32 för att förstå de olika reglerna för när Basal-IQ pausar och återupptar insulindoseringen (basaldoseringen). 

 

Basal-IQ-teknologin baserar sina beräkningar på de senaste 4 sensorvärdena i den aktuella CGM mätningen. Systemet tar inte hänsyn till vilken basaldos man har eller om man nyss tagit en bolusdos eller hur mycket aktivt insulin man har i kroppen s.k. IOB vid tillfället.  

Systemets algoritm styrs helt av sensorvärden och är utformat för att förebygga hypoglykemi.  

 

OBS: pumpen kan endast göra en beräkning om det finns tillräckligt med tillgänglig CGM-information. Systemet får ett sensorvärde från sändaren var femte minut och algoritmen gör en beräkning baserad på de fyra senaste sensorvärdena och med det som grund tas beslut på om doseringen ska pausas eller om doseringen skall återupptas. 

 

Två enkla regler: 

Pumpen pausar doseringen om Basal-IQ förutser att man kommer att hamna på 4,4 mmol/l eller lägre om 30 minuter. Det gör att systemet pausar doseringen vid värden från ca 11 mmol/l och ned till 6 mmol/l beroende på vilken trendpil som visas i displayen. Doseringen pausas även om glukosvärdena sjunkit snabbt under de senaste fem minuterna (mellan det aktuella sensorvärdet och förra) och det aktuella sensorvärdet just nu är 3,9 mmol/l eller lägre.  

 

Pumpen återupptar doseringen igen när aktuell ny/nästa CGM-sensoravläsning ökat i jämförelse med föregående avläsning och det kan ske även vid värden under 3,9 mmol/l. 

 

Det är också viktigt att tänka på att Basal-IQ aldrig kan förhindra en hypoglykemi då man tagit en för hög bolusdos. Basal-IQ påverkar inte mängden aktivt insulin (IOB) i kroppen. 

 

Vid avbruten kontakt mellan pump och sändare fungerar inte Basal-IQ. Skulle det ske när man är låg (under 3,9 mmol/l) kan pumpen inte göra en prediktion och det blir ingen paus av doseringen. 

 

Sändaren kan spara CGM-information 6 timmar bakåt i tiden vilket innebär att om kontakten mellan pump och sändare varit avbruten så kommer samtliga CGM-värden upp på CGM-grafen så fort pumpen och sändaren får kontakt igen. Så om du t.ex. inte haft CGM-värden tillgängliga i pumpen en stund så skickas de över till pumpen så fort kontakten återupptas utan att man kanske märker det. Det kan då verka som att systemet inte fungerat men beror helt enkelt på att systemet saknat sensorvärden och inte kunnat göra en prediktion. Systemet behöver minst 3 nya sensorvärden för att kunna göra en prediktion.  

 

Sammanfattning kring Control-IQ angående om hur, när och varför pumpen ökar, minskar, pausar och eller ger en automatisk korrigeringsdos 

 För att bättre förstå hur Control-IQ™-teknologin fungerar rekommenderar vi dig att läsa avsnitten om Control-IQ-teknologin i bruksanvisningen. Den finns att ladda ner från vår hemsida om du inte redan har den. Läs kapitel 27–31, framför allt kapitel 29 för att förstå de olika reglerna för när Control-IQ ökar, minskar, pausar eller ger en automatisk korrigeringsdos (60% av totalt beräknad dos). Automatisk korrigeringsdos kan ges max en gång per timme. 

 

Control-IQ-teknologin baserar justeringen av insulindosering på sensorvärden i den aktuella CGM-mätningen. All justering är prediktiv och ny beräkning sker var 5:e minut. Algoritmen grundar sin justering på vad den förutser att sensorvärdet kommer att vara om 30 minuter. Detta avser all justering av insulindoseringen inklusive att pausa och att ge automatisk korrigeringsdos. 

Control-IQ tar hänsyn till vilken basaldos man har, om man nyss tagit en bolusdos och hur mycket aktivt insulin man har i kroppen så kallad IOB vid tillfället för prediktionen. Systemets algoritm styrs helt av sensorvärden och förprogrammerade behandlingsvärden. Systemet är designat för att öka tiden inom målområdet, Time in Range (TIR) som är 3,9–10 mmol/l. 

 

OBS: Tandem t:slim X2™ kan endast göra en beräkning om det finns tillräckligt med tillgänglig CGM-information. Systemet får ett sensorvärde från sändaren var femte minut och algoritmen gör en prediktiv beräkning baserad på vad systemet beräknar och förutser att användaren kommer att ha för sensorvärde om 30 minuter. Aktuellt sensorvärde är alltså inte avgörande för systemets justering av insulintillförsel utan målet är att behandlingsvärdena inte ska uppnås utan systemet agerar proaktivt 30 minuter innan. 

 

Fem enkla regler vid användning av Control-IQ-teknologi 

Bibehållen basaldosering i den aktiva Personliga profilen 

När det förutsedda sensorvärdet om 30 minuter beräknas vara inom målintervallet 6,25–8,9 mmol/l doserar pumpen insulin med den hastighet som programmerats i den aktiva Personliga profilen. 

 

Minskad insulindosering 

När systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara samma som eller lägre än 6,25 mmol/l om 30 minuter, börjar insulindoseringen att minskas. Det sker succesivt för att försöka hålla det faktiska glukosvärdet inom målområdet 3,9-10mmol/l. 

 

Paus av insulindoseringen 

När systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara samma som eller lägre än 3,9 mmol/l om 30 minuter pausas insulindoseringen. Doseringen återupptas först när systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara 3,9 mmol/l eller högre om 30 minuter. 

 

Ökad insulindosering 

När systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara samma som eller högre än 8,9 mmol/l om 30 minuter, börjar insulindoseringen att succesivt ökas för att försöka hålla det faktiska glukosvärdet inom målområdet 3,9-10mmol/l. 

 

Automatisk Korrektionsdos 

När systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara lika med eller över 10 mmol/l om 30 minuter och när Control-IQ-teknologin ökat eller ökat till maximal insulindosering, doserar pumpen automatiskt en korrektionsbolus för att försöka korrigera glukosnivån till att stanna i målområdet 3,9–10 mmol/l. Den automatiska korrektionsdosen är 60% av total beräknad korrektionsbolus baserat på korrektionsfaktorn i den aktiva personliga profilen och förutsett sensorvärde. Blodsockermål för automatisk korrektionsbolus är 6,1 mmol/l. Automatisk korrektionsdos kan högst ges var 60:e minut  

Viktigt att notera är att Sömn och Träningsprofilen har andra behandlingsvärden. 

 

Sömnprofil 

Systemet jobbar med ett smalare område av behandlingsvärden, då det är färre faktorer som påverkar under sömn. Systemet justerar insulindoseringen genom det förutsedda sensorvärdet inom målintervallet 6,25–6,7 mmol/l. När det förutsedda sensorvärdet om 30 minuter beräknas stanna inom det intervallet doseras basaldosen som programmerats i den aktiva Personliga profilen. När Sömnprofilen är aktiverad kan systemet inte ge automatiska korrektionsdoser. 

 

Träningsprofil 

Träningsprofilen är designad för att skapa förutsättningar för träning med tryggheten att systemet har ett högre och smalare målintervall. Det är mellan 7,8–8,9 mmol/l. När det förutsedda sensorvärdet om 30 minuter beräknas vara inom det intervallet doseras basaldosen med den hastighet som programmerats i den aktiva Personliga profilen. 

 

Träning - Minskad insulindosering 

När systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara samma som eller lägre än 7,8 mmol/l om 30 minuter, börjar insulindoseringen att minskas succesivt för att försöka hålla det faktiska glukosvärdet inom målområdet 7,8 mmol/l–8,9 mmol/l. 

 

Träning - Paus av insulindoseringen 

Med träningsprofil aktiverad sker paus av doseringen på ett högre behandlingsvärde. När systemet förutser att ditt sensorvärde kommer att vara samma som eller lägre än 4,4 mmol/l om 30 minuter pausas insulindoseringen. Doseringen återupptas först när systemet förutser att ditt sensorvärde kommer att vara 4,4 mmol/l eller högre om 30 minuter. 

 

Träning - Ökad insulindosering 

När systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara samma som eller högre än 8,9 mmol/l om 30 minuter, börjar insulindoseringen att succesivt ökas för att försöka hålla det faktiska glukosvärdet inom målområdet 4,4–10 mmol/l. 

 

Träning - Automatisk Korrektionsdos 

När systemet förutser att sensorvärdet kommer att vara lika med eller över 10 mmol/l om 30 minuter och när Control-IQ-teknologin ökat eller ökat till maximal insulindosering, doserar pumpen automatiskt en korrektionsbolus för att försöka korrigera glukosnivån till att stanna i målområdet 4,4–10 mmol/l. Den automatiska korrektionsdosen är 60% av total beräknad korrektionsbolus baserat på korrektionsfaktorn i aktiv personlig profil och förutsett sensorvärde. 

 

Viktigt att notera 

Vid avbruten kontakt mellan pump och sändare är Control-IQ inte tillgängligt. Pumpen kan inte göra några justeringar av insulindoseringen. Pumpen återgår då till att dosera enligt programmerad aktiv Personlig profil. 

 

Sändaren kan spara CGM-information 6 timmar bakåt i tiden vilket innebär att om kontakten mellan pump och sändare varit avbruten så kommer samtliga sensorvärden upp på CGM-grafen så fort pumpen och sändaren får kontakt igen. Om du till exempel inte haft sensorvärden tillgängliga i pumpen en stund så skickas de över till pumpen så fort kontakten återupptas utan att man kanske märker det. Det kan då verka som att systemet inte fungerat men beror helt enkelt på att systemet saknat sensorvärden och inte kunnat göra en prediktion. Systemet behöver minst 1 nytt sensorvärde för att kunna göra en prediktion och justering av insulindoseringen. 

 

Vad är det som är så bra med Basal-IQ-teknologin? 

Den är så enkel att förstå och använda. Du behöver inte göra några inställningar för att Basal-IQ ska fungera. Om glukosnivån förväntas sjunka under gränsvärdet 4,4 mmol/l eller om ditt sensorvärde är 3,9 just nu så pausar pumpen insulindoseringen automatiskt. Så fort glukosnivån börjar stiga igen återupptar pumpen doseringen. Det innebär att en paus i doseringen kan vara så kort som 5 minuter. Funktionen är aktiverad i pumpen som standardinställning och den sköter sig själv i bakgrunden utan att användaren behöver göra något. 

 

Vad är Control-IQ-teknologi? 

Control-IQ-teknologi i Tandem t:slim X2 tillsammans med Dexcom G6/G7 är ett avancerat hybrid closed loop system. Systemet förutser och förebygger både höga och låga glukosnivåer genom att minska, pausa eller öka insulindoseringen. Insulindoseringen justeras så att användarens sensorvärden skall ligga inom målområdet 3,9 – 10 mmol/L så stor del av dygnet som möjligt. 

 

Vad är ett avancerat hybrid closed loop system? 

Förutom att förutse höga och låga glukosnivåer kan systemet också ge automatiska korrektionsdoser vid behov. 

 

Hur går mjukvaruuppdateringen från Basal-IQ till Control-IQ till? 

Din klinik förskriver uppdateringen från Rubin Medical. Du kommer att genomföra en enkel webbutbildning för att säkerställa att du förstår Control-IQ. Efter avklarad utbildning får du ett uppdaterings-ID via mejl för att kunna uppdatera din pump. Du behöver ladda ner och installera en programvara på din dator för att kunna genomföra uppdateringen. All information kring detta kommer du att få från oss via mejl när uppdateringen väl är förskriven. Detta är under förutsättning att du har garanti kvar på din Tandem t:slim X2 insulinpump. 

 

Är mjukvaruuppdatering till Control-IQ kostnadsfri? 

Vi erbjuder kostnadsfri mjukvaruuppdatering av alla pumpar som är inköpta före 1 januari 2021 förutsatt att pumpen är inom garantitiden då detta krävs vid uppdateringstillfället. Detta betyder att beställning måste göras av kliniken i god tid så att man hinner med att genomgå utbildning och genomföra den påföljande mjukvaruuppdateringen inom garantiperioden. 

 

Problem vid webutbildningen, Control-IQ 

Hej! 

Man ska helst inte genomföra webutbildningen i platta/telefon då webbutbildningen inte är byggd för att genomföras i sådana enheter. Webbutbildningen ska helst genomföras i en dator. Kraven på webbläsare finner du nedan: 

 

-Microsoft Edge (senaste versionen) 

-Google Chrome (senaste versionen) 

-Mozilla Firefox (senaste versionen) 

-Safari (senaste versionen) 

 

Har du problem med att trycka dig vidare i ett specifikt kapitel i webutbildningen? 

Testa då att gå tillbaka till ett tidigare kapitel. Hjälper inte det kan det krävas att man går tillbaka ännu lite längre tillbaka. Du kan klicka dig fram med hjälp av höger pilen, så du behöver inte lyssna på allt igen, utan du kan ”spola fram”.  

 

Har du problem med att svara på en fråga? 

För att kunna få certifikatet för genomförd webutbildning behöver man svara rätt på alla frågorna. Om du inte får alla rätt, se över frågorna igen då du troligen svarat fel på någon av dem. På vissa frågor ska man klicka på en ikon som då är ett svarsalternativ. Tänk på att även om det inte kommer någon markör runt ikonen då du håller musknappen över ikonen är den klickbar. 

 

Lycka till! 

 

Problem vid uppdateringen till ny mjukvara i pumpen 

Hej! 

När du ska uppdatera din Tandem X2 insulinpump till ny mjukvara måste du använda dig av en dator och Tandems original USB kabel. Datorn behöver följande OS och prestanda: 

 

 

 

Ibland kan det uppstå hinder pga. av att datorn har kraftig brandvägg eller antivirusprogram installerade som stoppar själva uppdateringen av pumpens mjukvara. Vår rekommendation är då att prova med en annan dator. 

 

 

Negativ IOB 

 

 

Control-IQ- Varför är insulindurationen låst på 5 timmar? 

På svenska: 

Varför använder Control-IQ-algoritmen aktiv insulintid (IOB) på 5 timmar? 

Även om det är sant att det mesta av insulinet kommer att absorberas under de första 2-2,5 timmarna efter en bolus, finns det fortfarande kvarvarande effekter 4-5 timmar senare (Walsh, et al. Confusion About Duration of Insulin Action).  

Eftersom algoritmen gör basaldosjusteringar var 5:e minut, är kurvan för aktivt insulin i Control-IQ-algoritmen 5 timmar som standard för att undvika “insulinstacking” och förhindra oavsiktlig hypoglykemi. 

Control-IQ algoritmen har visat sig vara säker och effektivt med över 2 miljoner dagars användning i kliniska studier och daglig användning. Dessutom, om en användare manuellt förkortar den aktiva insulintiden (IOB) för att bli mer aggressiv i korrigeringar, leder detta ofta till en destabilisering av befintliga pumpinställningar. 

 

På engelska: 

Why does the Control-IQ algorithm use a 5 hour insulin duration? 

While it is true that most of the insulin will be absorbed in the first 2-2.5 hours after a bolus, there are still residual effects 4-5 hours later (Walsh, et al. Confusion Regarding Duration of Insulin Action).  

Because the algorithm is making basal adjustments every 5 minutes, the insulin action curve in the Control-IQ algorithm defaults to 5 hours to avoid insulin stacking and prevent unintended hypoglycemia.   

Control-IQ has been proven safe and effective with over 2,000,000 days of both real-world and clinical trial testing.  In addition, if a user artificially shortens IOB to become more aggressive in corrections, this often leads to a destabilization of normal pump settings. 

 

Totalt dagligt insulin (TDI) och Control-IQ 

Baserar Control-IQ-teknologin sin beräkning av justeringen av insulindoseringen på det totala dagliga insulin som står inskrivet under Min pump —> Control-IQ eller på ett genomsnitt av de senaste dagarnas totala insulinbehov? 

Det är endast de första 24 timmarna som Control-IQ-teknologin använder den TDI som är inlagt i menyn för Control-IQ. Efter det beräknas ett rullande 6-dagars genomsnitt av TDI. Så det uppdateras ständigt med hjälp av de senaste 6 dagarnas data. Det är ett viktat genomsnitt, men de senaste dagarna har större inverkan än TDI för 6 dagar sedan. 

 

Basaldos 3 E/tim eller mer med Control-IQ 

Om du har mer än 3,0 E/tim (tex. 3,5E/tim) programmerat i din personliga profil kommer vid nedan tillfällen endast/max 3,0 E/tim att doseras: 

 

  • Vid uppstartsperiod på 2 timmar vid ny sensor 

  • När sändare och pump tappat kommunikationen (över 20 min) 

  • När diamantikonen är grå (ingen justering av basaldoseringen) 

 

Det betyder att pumpen endast kommer ge mer än 3,0 E/tim när den behöver öka basaldoseringen (sensorvärde på 8,9 mmol/l eller över). 

 

Hur fungerar boluskalkylatorn? 

Det lättaste sättet att förstå hur boluskalkylatorn räknar är att man delar upp bolusdosen i den del som ges för kolhydrater och den del som ges för korrigering, ta hjälp av ”visa beräkning” i boluskalkylatorn. 

 

Vi tar ett exempel: 

 

När du öppnar boluskalkylatorn och har ett sensorvärde som är över ditt BG-mål kommer du att få nedan meddelande från pumpen. Här får användaren själv bestämma om man vill lägga till en korrektionsbolus eller inte. Trycker man på blå bock här (svarar ja) drar aldrig IOB av från den del av bolusdosen som är för kolhydraterna (om man lägger in kolhydrater). 

 

 

 

Har du ett sensorvärde som är under ditt BG-mål kommer du att få nedan meddelande från pumpen. Här får användaren själv bestämma om man vill minska bolusdosen eller inte.  

 

 

 

Exempel på ”Visa beräkning” när IOB och korrektion tar ut varandra, även om IOB är större än korrektionen drar IOB inte av för kolhydratdosen.  

 

 

 

Vad betyder och innebär ISF vid behandling med Tandem t:slim X2 insulinpump? 

ISF, Insulin Sensitivity Factor, är ett mått på hur mycket blodglukosvärdet sjunker för varje enhet insulin som doseras. På svenska säger vi insulinkänslighet. 

Ibland behöver man korrigera (sänka) sitt blodsocker och då måste man veta hur stor effekt 1E insulin har på blodglukosvärdet. 

För att räkna ut kvoten för insulinkänslighet kan man använda 100-regeln eller 90 regeln. Denna regel indikerar hur känslig din kropp är för insulin. Beräkningen är enkel. Om man använder 100-reglendividerar man 100 med totala antalet enheter insulin man använder under ett dygn. Siffran man erhåller indikerar hur mycket blodglukosvärdet (i mmol/l) sjunker av 1E insulin. 

  

Tex. om du har en total daglig dos på 50E insulin:100/50E = 2. Detta innebär att din ISF är 2. 1E insulin sänker då ditt blodglukosvärde med 2 mmol/l. 

  

Observera att insulinkänsligheten inte är en konstant siffra utan påverkas av många olika faktorer. Några saker som vanligtvis påverkar är fysisk aktivitet, stress, sjukdom och hormoner. Detta gör att ISF kan behöva justeras för att anpassas till aktuell aktivitetsnivå eller situation. Rådgör med din behandlande klinik vilken regel du ska använda och vilken/vilka ISF kvoter du ska ha i din personliga profil. 

 

Vad betyder ISF? 

ISF (Insulin Sensitivity Factor), är kvoten för insulinkänslighet och är ett mått på hur mycket 1 enhet insulin sänker ditt blodsocker. 

För att räkna ut kvoten för insulinkänslighet kan man använda 100-regeln eller 90-regeln. Om man använder 100-regeln dividerar man 100 med totala antalet enheter insulin man använder under ett dygn. 

  

Tex. om du har en total daglig dos på 50E insulin:100/50E = 2. Detta innebär att din ISF är 2. 1E insulin sänker då ditt blodglukosvärde med 2 mmol/l. 

  

Observera att kvoten för insulinkänsligheten kan variera och påverkas av många olika faktorer. Saker som kan påverka ISF är fysisk aktivitet, stress, sjukdom och hormoner. Rådgör därför med din behandlande klinik kring vilken regel du ska använda och vilken/vilka ISF kvoter du ska ha i din personliga profil. 

 

Tillbehör 

 

Frågor kring det nya infusionssetet Steadi-Set 

Vi saknar i dagsläget information om/när Steadi-Set kommer att lanseras inom den nordiska marknaden. Håll gärna utkik på vår hemsida, där vi löpande uppdaterar med information. 

 

Fönster AutoSoft 90 

Information kring fönstret i infusionssetet AutoSoft 90  

Det genomskinliga fönstret är för visuell inspektion av stickstället (för att kontrollera att kanylen gått in i huden på korrekt sätt). 

Om du ser att det finns lite fukt i fönstret kan det vara fukt från huden och påverkar inte insulindoseringen. Skulle det däremot börja lukta insulin eller om du märker att det blir blött runt häftan till infusionssetet kan det vara insulin som läcker. Då rekommenderar vi dig att byta till ett nytt infusionsset.  

 

 

Varför finns det en liten markering i plasten på toppen av reservoaren? 

Tandem har nyligen gjort en mindre förändring av reservoaren. Det innebär att det kan finnas en liten markering i plasten på toppen av reservoaren. Detta är normalt och påverkar inte reservoarens prestanda eller funktion. 

 

Trasig väggadapter 

Hej! 

Vi vill gärna skicka en ny laddare till dig. För att kunna reklamera den trasiga väggadaptern behöver vi lite mer information. Det finns en fyrsiffrig kod på undersidan på den lilla delen (nätadaptern) som sitter i klickad i den större platta delen (USB delen). Du behöver koppla loss den trasiga delen och vända denna upp och ner för att hitta siffrorna. Det är fyra siffror med grön färg. Förutom denna fyrsiffriga kod behöver vi även veta serienummer på din pump samt vilken hemadress du har. Serienummer hittar du i din pump under Inställningar/Min Pump/Pumpinfo. 

 

 

 

Under tiden du väntar på en ny laddare från oss går det bra att använda en annan laddare så länge som du tex. använder när du laddar din mobiltelefon. 

 

 

USB-port 

Ex. användare: 

Skyddet till USB-porten är en förbrukningsvara och den kan beställas av din diabetessjuksköterska precis som när hen beställer infusionsset eller reservoarer. 

Ex. ssk: 

USB dörren är en förbrukningsvara på samma sätt som reservoar- och batterilocken till Animas. Animas lock har en bytesfrekvens på 6 månader. Det är vad man kan förvänta sig i hållbarhet för USB dörren också, då den öppnas och stängs i princip varje dag. Går den däremot sönder inom en månad från det man startade med pumpen, ber vi användarna kontakta oss för reklamation.  

 

Återvinning/kassering av produkter 

Dexcom G6 Applikator: 

Hej,  

Tack för ditt mejl. 

Då Dexcom G6 applikatorn består av både plast och metall, går den inte att sortera som plastförpackning. Den går heller inte att sortera som metallförpackning och måste därför slängas som restavfall.  

Reservoarer, sprutor, nålar/kanyler och infusionsset: 

Hej, 

Allt kan slängas i brännbart förutom kanylen till påfyllningssprutan då den är stickande. Kan läggas i mjölkpaket eller avsedd behållare för detta. 

Dexcom G6 sändare: 

Hej! 

Dexcom G6 sändaren innehåller ett litet batteri och ska därför kasseras som batteri. 

 

Missfärgad slang på reservoar 

Tandem är medvetna om att det kan uppstå missfärgning i slangen till reservoarerna, och det är ingenting som påverkar funktionen. Reservoarerna är testade och uppfyller gällande kvalitetskrav vilket innebär att de är säkra att använda och fungerar enligt specifikation. 

 

Var på kroppen kan man sätta Tandems infusionsset? 

Rubin Medical rekommenderar i första hand placering av Tandems infusionsset på mage eller på övre delen av skinkan. Vid placering av Tandems infusionsset på andra ställen på kroppen än rekommendation ber vi er rådfråga er klinik. 

 

Blod i slang till infusionsset 

Hur gör jag om jag upptäcker blod i slangen till infusionssetet? 

Om blod ses i slangen till infusionssetet kan det bero på att man träffat ett litet kärl då man applicerat infusionssetet. Det är inte farligt men det kan göra så att det blir stopp eller delvis stopp i nålen/slangen. Därför rekommenderar vi att man byter slang och infusionsset. 

 

Frågor/klagomål infusionsset 

Hej, 

Rubin Medical, distribuerar infusionsset som är tillverkade av Unomedical (ConvaTec) för Tandem. Unomedical (ConvaTec) är en av världens största tillverkare av infusionsset.  

Det är viktigt för oss vad kunder berättar och vad de önskar tillföra en produkt och det tar vi vidare till tillverkarna. I nuläget är de infusionsset som presenteras på vår hemsida de som är tillgängliga och kan användas för Tandem-pumpen. 

Vi har lämnat vidare dina synpunkter till vår produktspecialist i ditt område som även kommer ta det med din klinik, så att vi finner en lösning. 

 

Frågor om annan slanglängd till infusionsset 

Hej,  

Tack för ditt mejl.  

Roligt att du är nöjd med AutoSoft 90. För tillfället har Tandem endast AutoSoft 90 med slanglängderna 60 cm samt 110 cm i sitt sortiment. Vi kan därför inte förse våra användare med infusionsset med slanglängd på 30 cm eller 80 cm. 

Vi förstår dock självklart dina tankar och kommer att ta med oss det till Tandem.  

Ha en fortsatt fin dag!  

 

Luer lock koppling/ t:lock koppling 

Om kopplingen mellan reservoaren och ditt infusionsset inte passar beror det antingen på att du råkat använda en gammal reservoar med luer lock koppling eller ett gammalt infusionsset med luer lock koppling. Alla Tandems reservoarer har bytts ut till t:lock koppling och då passar enbart Tandems egna infusionsset med t:lock koppling till dessa reservoarer. 

 

Information om reservoarens membran 

Materialet är förmodligen en liten bit av reservoarens membran som stansats ut av sprutans kanyl och sedan dragits in i sprutan. Membranets material är inert (kemiskt inaktivt) och biokompatibelt. Sannolikheten att biten av membranet tar sig ut ur sprutan och kanylen, tillsammans med insulinet är väldigt liten. Pumpen kommer att larma för en ocklusion om en bit av membranet, mot förmodan, tar sig in i reservoaren och sedan ut igen via reservoarens kammare och vidare ut i infusionssetsslangen.  

 

Stopp i uppdragningskanyler 

Hej! 

När man ska fylla en ny reservoar med insulin är det viktigt att man först drar ut luft ur reservoaren. Det räcker med att man drar upp en liten luftbubbla, dvs. man ska inte dra med stor kraft så att det kommer mycket luft. Gör endast ett lätt drag och få upp en liten luftbubbla. 

Om man drar med stor kraft finns risken att det fastnar vitt material från septum/membranet i reservoaren i nålen/kanylen som sedan gör att det blir stopp i nålen/kanylen. Det resulterar i att man inte kan spruta in insulinet i reservoaren utan att byta till en ny nål/kanyl. 

 

Titta gärna på vår instruktionsfilm på vår hemsida för hur hela proceduren går till. 

https://youtu.be/p81tGRsxqHw 

 

Dexcom 

 

Dexcom G7 är för närvarande inte kompatibel med Android 15.
Dexcom har identifierat att signalförlust kommer att inträffa med telefoner som använder Android 15 varje gång en Dexcom G7-sensor parkopplas.

Om din telefon uppmanar dig att uppdatera, vänligen avböj. Dexcom arbetar med Google för att göra Dexcom G7 kompatibel med Android 15. Kontrollera så att telefonen är kompatibel med Dexcom G7 Appen och vänta med att installera uppdateringar av mobilens operativsystem tills den är godkänd av Dexcom. Nedan finns länken. 

 

 https://www.dexcom.com/dexcom-international-compatibility 

 
Om din telefon redan har uppdaterats till Android 15, följ dessa steg varje gång du parkopplar en ny Dexcom G7-sensor:
(Tänk på att det kan ta upp till 15 minuter innan något av detta fungerar)

• Stäng av Bluetooth. Slå sedan på det igen och låt det vara påslaget.
• Håll din displayenhet inom 6 meter från sensorn utan några hinder emellan, såsom din kropp, väggar eller vatten.
• Håll displayenheten på samma sida av kroppen som din sensor. Bluetooth fungerar bäst när sensorn och displayenheten är inom synhåll för varandra.
• Håll Dexcom G7 Appen öppen. Svep inte bort den.
• Om ovanstående steg inte löser problemet, starta om din telefon och Dexcom G7 Appen.

 

Vad är syftet med frågan som dyker upp i Dexcom G7 appen när man väljer att avsluta en sensor i förtid? 

Vi förstår att vissa användare kan känna att det är överflödigt att svara på liknande frågor när de även kontaktar Rubin Medicals Kundsupport vid eventuell reklamationsförfrågan. När Dexcom ber användarna om feedback om varför de valt att avsluta en sensorsession i förtid i Dexcom G7 appen samlar Dexcom in data för flera viktiga ändamål som tex. förbättring av användarupplevelse av appen, effektivisering av produktsupporten och produktutveckling. 

 

Var kan jag placera min Dexcom G7 sensor? 

För åldrarna 2–6 år kan placering på överarmens baksida, magen eller skinkans övre del användas. 

För barn över 6 år och vuxna placeras sensorn på baksidan av överarmen eller på magen. 

  

 

Hur kasserar jag mina använda Dexcom G7 produkter? 

Använda sensorer för diabetes/glukosmätning, tex. Dexcom G7, ska lämnas till apotek eller sjukhus som smittförande avfall. Dessa kan läggas i gula behållare som finns att hämta kostnadsfritt på apotek. För kassering av använd Dexcom G7 applikator, följ lokala riktlinjer för källsortering av restavfall. För kassering av Dexcom G7 förpackning, följ lokala riktlinjer för källsortering av pappersförpackningar. 

 

När kommer Dexcom G7 Direct To Watch (DTW) till den nordiska marknaden? 

Dexcom har nu lanserat en direktkoppling via Bluetooth mellan Dexcom G7 CGM och Apple Watch i hela Norden. Tandem Diabetes Care har testat den nya funktionen och bekräftar att kvalitets- och säkerhetskrav uppfylls för Tandem-systemet.  

 

Hur fungerar Dexcom G7 Direct To Watch (DTW)? 

  • Direct To Watch (DTW) är en funktion som är tillgänglig för G7-appversion 2.1 och senare. 

  • Denna funktion möjliggör direktanslutning via Bluetooth från en Dexcom G7-sensor till en Apple Watch (Apple Watch Series 6 eller nyare, med Watch OS 10 eller senare). 

  • När konfigurationen av Direct To Watch (DTW) är slutförd via fliken "Anslutningar" i G7-appen, kommer användaren att kunna ta emot värden och varningar/larm direkt på sin Apple Watch. 

  • Klockan fungerar som ett tredje visningsalternativ utöver Dexcom G7-Appen på telefonen och insulinpumpen. 

  • Observera att klockan för närvarande inte stödjer vissa funktioner. Man kan till exempel inte starta eller stoppa sensorsessioner i klockan eller dela sensorvärden med följare. Därför behöver man fortfarande ha sin iPhone i närheten för att använda dessa funktioner. 

  • Klockan är inte avsedd att användas som den enda visningsenheten och bör ses som en möjlighet att tillfälligt lämna telefonen hemma och fortfarande få sina värden, varningar och larm. 

 

Dexcom CGM i BlueJay U1 och andra icke kompatibla smartklockor: 

Vi kan inte rekommendera användning av Dexcom CGM G6 eller G7 i smartklockan BlueJay U1. Med denna klocka används en icke auktoriserad tredjepartsapplikation och inte den officiella Dexcom-klockintegrationen vilket strider mot tillverkarens riktlinjer. Användning av Dexcom CGM i BlueJay U1 och andra icke kompatibla smartklockor täcks inte av garantin och kan riskera användarens hälsa och säkerhet. 

  

Android-klockor är kompatibla med Dexcom G6 så länge de kör den minimalt krävda Android Wear OS-versionen som anges på Dexcoms kompatibilitetssida https://www.dexcom.com/sv-se/compatibility/g6. Dexcom G7 stöder för närvarande inte Android-klockor alls. 

 

Dexcom Connect IQ appar för Garmin-enheter: 

Garmin introducerade för ett tag sedan Dexcom Connect IQ-apparna i Norden vilket ger Dexcom G6/G7 användare möjlighet att se sina sensorvärden direkt på en Garmin smartklocka eller cykeldator. En kompatibel Garmin-enhet kan inte ansluta direkt till Dexcom G6/G7 CGM eller insulinpumpen Tandem t:slim X2. Man behöver en kompatibel smartphone med Dexcom G6/G7 App samt Wi-Fi anslutning för att informationen om sensorvärdena ska vidarebefordras till Garmin-enheten via Dexcoms moln. Garmin-enheterna visar inga varningar, larm eller andra meddelanden som Dexcom G6/G7 appen gör och man kan inte använda den visade informationen för behandlingsbeslut. Rubin Medical ger endast support om problem uppstår i Dexcom G6/G7 App. Vid frågor och problem gällande Garmin enheter eller Connect IQ appar hänvisar vi till Garmins support för vidare hjälp. 

 

Kan man använda Dexcom G7 samtidigt som en Eversense sensor sitter kvar i kroppen? 

Eftersom ett sådant scenario inte har testats kan vi tyvärr inte säga om Eversense CGM kan ha en negativ inverkan på Dexcom G7 prestanda. Anslutningsteknologin är liknande då även Eversense använder Bluetooth och en app för att visa avläsningar vilket kan leda till signalstörningar. Samma teknologi används för att överföra värden från Dexcom CGM till smart-enheten. Vi avråder generellt från samtidig användning av flera CGM-system utanför en klinisk prövningsmiljö. 

 

Varför kan man inte parkoppla en Dexcom G7 sensor med både en Tandem t:slim X2 insulinpump och en Dexcom mottagare? 

Dexcom G7 kan bara parkopplas med en medicinsk enhet åt gången, som antingen en Tandem t:slim X2 insulinpump eller en Dexcom-mottagare, men inte båda samtidigt. Detta beror på att Dexcom G7 har en anslutningsplats för medicinska enheter och en separat för smarta enheter. 

  

Så här kan anslutningarna fördelas: 

  1. Tandem t:slim X2 insulinpump + telefon + klocka 

  1. Dexcom mottagare + telefon + klocka 

 

Kan jag använda Dexcom G7 i elektromagnetisk omgivning eller högspänningsområde? 

För att vi ska kunna garantera att Dexcom G7 fungerar enligt specifikation måste Dexcom G7 användas inom rekommenderad omgivning för elektromagnetiska fält enligt specifikation i bruksanvisningen. Vi kan inte garantera att Dexcom G7 fungerar enligt specifikation om den utsätts för högspänning då den inte är testad för detta. 

 

Vad är skillnaden mellan ett sensorvärde från Dexcom G6/G7 och ett kapillärt blodprov/stick i fingret? 

Dexcom G6/G7 sensorns uppgift är att mäta glukosnivån i underhudsfettet, inte i blodet. CGM värdet är ett genomsnittsvärde för de 5 senaste minuterna jämfört med ett kapillärt test som är en ögonblicksbild av glukosnivån i blodet just nu. Därför kan man inte förvänta sig att båda värden är exakt samma utan det är normalt med en viss skillnad. Enligt Dexcom kan det var upp till 6-12 minuters fördröjning mellan glukosvärdet i underhudsfettet och glukosvärdet i blodet. Dexcoms sensorer är förkalibrerade på fabrik för att minimera denna skillnad. Vid snabba förändringar i blodsockret kan skillnaden mellan det kapillära blodprovet och sensorvärdet vara större än normalt (+/- 20%).  

 

Användning av KMI Häftremover 

Vi avråder från att använda produkten KMI Häftremover för att ta bort Dexcom G6 sändare/sensor. Enligt produktinformationen för KMI Häftremover så ska den inte användas på ”vissa plaster”. Går en Dexcom G6 sändare eller sensor sönder efter användning av denna remover, så är inte detta en giltig reklamationsorsak, även om garanti finns på sändaren/sensorn. Vi kommer inte kunna reklamera dessa sändare/sensorer. 

 

Det finns kanske andra removers som också kan påverka sändaren/sensorn, därför ber vi er att kontrollera produktinformation på alla typer av removers innan användning. Vi kan tyvärr inte rekommendera något limborttagningsmedel då de inte är testade och godkända av Dexcom. 

 

Kan man använda IR-matta med Dexcom G6? 

IR-mattor kan oftast ställas in på olika temperaturer. Man bör kontrollera den inställda temperaturen innan man använder IR-matta tillsammans med Dexcom G6 så att temperaturen inte är högre än vad som rekommenderas för systemet. Om temperaturen vid Dexcom-systemet är varmare rekommenderar Dexcom att man tar bort sensor och sändare för att undvika skador på produkterna. 

 

Rekommenderad temperatur: 10–42°C 

 

Plötsligt falskt lågt sensorvärde 

Varför visar min Dexcom sensor plötsligt falskt lågt sensorvärde? 

Dexcom G6/G7 sensorns uppgift är att mäta glukosvärdet i underhudsfettet. För att sensortråden som sitter i underhuden ska kunna mäta korrekta glukosvärden behöver den både vara optimalt placerad och cirkulationen runt sensortråden vara god. Om cirkulationen runt sensortråden tillfälligt påverkas eller om sensortråden rubbas ur sitt läge finns risk att sensorn antingen inte kan mäta något glukosvärde alls (CGM ej tillgängligt/tre streck/tillfälligt sensorfel) eller ger ett falskt lågt sensorvärde. 

 

Detta kan tex. förekomma nattetid, när man sover, då användaren ligger på sensor och sändare och dessa utsätts för ett ökat tryck. Användarna kan se detta som plötsliga nedåtgående sensorvärden i kombination med CGM ej tillgängligt (avsaknad av sensorvärden) mitt i en annars stabil CGM-kurva. Man ska alltid kontrollera sitt blodsocker med stick i finger om man misstänker att sensorvärdet inte stämmer. Ett falsk lågt sensorvärde i detta sammanhang är tillfälligt och har ingenting med att pumpen och sändaren tappar kontakten med varandra. 

 

Vad kan man göra för att komma till rätta med falskt för lågt sensorvärde: 

  • Undvik att ligga på sensorn 

  • Drick vätska 

  • Massera lätt runt sensorn 

  • Kalibrera sensorn om den inte hittar rätt efter ovan föreslagna åtgärder 

 

Varför är det bra om mina Dexcom CGM produkter kommer från Rubin Medical? 

Tandem t:slim X2 insulinpump och Dexcom CGM är ett integrerat system där de olika delarna samarbetar. För att vi ska kunna ge optimal support kring produkterna underlättar det om alla delar av systemet levereras av Rubin Medical.  

 

Reklamation av Dexcom sensor – vad vi behöver från användare 

Tack för ditt mejl! 

När det gäller reklamation av sensorer så felsöker/undersöker kundsupport först för därefter att kunna fastställa orsak och att det finns en reklamationsorsak.  
 

Kontakta oss gärna på telefon 040-155480 så att vi kan felsöka. Observera att en reklamation måste göras inom 3 månader från det att felet uppkom på sensorn. 

 

Det vi behöver för att kunna reklamera sensorn är svar på följande: 

  • Använder du Dexcom G6 eller Dexcom G7? 

  • Vilket fel du fick med sensorn? 

(Du finner felmeddelande i pumpen under: Inställningar à Historik à CGM-historik à Varningar och fel) 

  • LOT nummer (Står på förpackningen)? 

  • Utgångsdatum (Står vid timglaset på förpackningen) 

  • Insättningsdatum 

  • Datum då du fick sensorfel/annat fel 

  • Var på kroppen sensorn satt, tex. mage eller överarm? 

  • Har du använt Dexcom Overpatch? 

  • Serienummer på din pump (Du finner serienummer i pumpen under Inställningar àMin pump àPumpinfo) 

  • Avsändare/hemadress (Så att vi säkert skickar ersättning till rätt adress) 

Tänk på att om en sensor ska reklameras pga. missvisande CGM-värden så behöver vi ett exempel på vad sensorn respektive blodsockermätaren visat vid samma tillfälle. 

 

På engelska: 

 

Thank you for your email! 

 

Regarding complaints about sensors, customer support troubleshoots/investigates first then determine the cause and weather there is a reason for complaint. Please contact us by phone +46 40 15 54 80 so that we can troubleshoot. Please note that the complaint must be made within 3 months from the time the fault occurred with the sensor. 

 

What we need to be able to complain about the sensor is answers to the following: 

  • Are you using Dexcom G6 or Dexcom G7? 

  • What error did you get with the sensor? (You can find the error message int the pump under Settings/ History/ CGM History/ Alerts and errors) 

  • LOT number (Found on the package) 

  • Expiry date (Found near the hourglass on the package) 

  • Insertion date 

  • Date when you experienced senor failure/other failure. 

  • Where on your body was the sensor placed, e.g. abdomen or upper arm? 

  • Have you used Dexcom Overpatch? 

  • Serial number of your pump (You can find the serial number under Settings, My pump/ Pump info) 

  • Sender/home address (So that we can securely send replacement to the correct address) 

Please note that if a sensor needs to be complained due to inaccurate CGM-values, we need an example of what the sensor and the blood glucose meter showed at the same time. 

 

Hudreaktioner Dexcom G6/G7-info till användare inför rapport 

Hej, 

 

Tack för att du hör av dig och berättar om din reaktion mot sensorhäftan för oss. Vi rapporterar detta vidare till Dexcom och hjälper gärna till med det vi kan. 

 

För att rapportera det vidare till Dexcom, är vi tacksamma om du kan svara på några frågor. 

 

  • Använder du Dexcom G6 eller Dexcom G7? 

  • Vilket datum placerade du sensorn? 

  • Var på kroppen placerade du sensorn? 

  • Efter hur många dagar fick du rodnad/reaktion i huden? 

  • Hur ser reaktionen ut under sensorn/sändaren (brännskada, eksem, torr hud)? 

  • Har du behandlat din hud efter hudirritationen? 

  • Har ni använt någon skin prep/eller rakat huden innan ni satte sensorn? 

  • Har ni haft kontakt med sjukvården i samband med hudirritationen? 

  • Vilket lotnummer har sensorn som du använt 

 

Vår rekommendation är att du kontaktar din diabetessköterska/klinik omgående för att få vidare hjälp med behandling av din hudreaktion. Vi rekommenderar dig att alltid noggrant ta hand om din hud med förebyggande hudvård då det är mycket viktigt för att undvika problem. 

 

Nekad reklamation pga. hudreaktion av Dexcom G6/G7 sensorhäfta 

Om huden under sensorhäftan reagerar och blir skadad och irriterad kan sensorn lossna och falla av i förtid. Grundorsaken till att sensorn lossnar är i det fallet inte att sensorn är behäftad med ett produktfel utan att hudytan den sitter på reagerar på produkten så att sensorn släpper från den skadade huden. Alternativt att irritationen av huden under sensorhäftan är så stark att man själv avlägsnar sensorn i förtid. 

 

Dessa oönskade händelser är väldigt tråkiga för den drabbade. Problem med huden (allergisk reaktion) vid användning av Dexcom G6/G7 sensorer är inte en reklamationsorsak. 

 

Vi tar emot information kring oönskade reaktioner och rapporterar det vidare till tillverkaren. Reklamation kan inte genomföras eftersom produkten fungerat enligt specifikation. Systemet är avsett för att användas på hel och ren hud utan ärr eller andra hudförändringar som kan påverka vidhäftningen eller mätningen. 

 

Vikten av att välja ny och bra plats för sin sensormätning samt att utföra förebyggande hudvård är en förutsättning för bra sensormätning. Det är viktigt med torr och ren hud under häftan. Sätt inte någon häfta alls på de områden som du har sår på eller haft sårskada på. Huden måste få chans att läka och bygga upp en egen barriär. 

 

För den som trots detta utvecklar problem med huden vid användning av Dexcom G6/G7 systemet är det viktigt att rätt åtgärd görs. Om huden reagerar med klåda, rödhet, blåsor av produkten bör hudspecialist utreda vad som skapar reaktionen. Att testa olika barriärprodukter utan att förstå vad som orsakar hudbesvären är sällan en lösning utan kan förvärra situationen. 

 

Nekad reklamation pga. bristfällig information 

Hej! 

När vi reklamerar sensorer och sändare till Dexcom finns det krav på en viss information som vi måste lämna till tillverkaren för att få igenom reklamationerna. Tyvärr saknar vi information om dina sensorer/din sändare samt en giltig reklamationsorsak vilket innebär att vi inte kan ersätta någon av de sensorer/din sändare som du önskar reklamera. 

 

Kontakt mellan sändare och pump 

För att optimera kontakten mellan Dexcom sändare och pumpen bör man ha sändaren och pumpen på samma sida av kroppen samt ha skärmen på pumpen vänd utåt. Pumpen och sändaren kommunicerar via Bluetooth och vätska är ett ämne som stör denna kontakt. Eftersom vi har så mycket vätska i våra människokroppar kan signalen brytas om vår kropp kommer emellan. Bluetooth slås bara på för en kort stund var femte minut i pumpen så om sändaren och pumpen tappat kontakt så dröjer det fem minuter till innan de kan hitta varandra igen. Sändaren lagrar information från sensorn i 6 timmar så när pumpen och sändaren hittar varandra igen får du upp hela kurvan. 

 

Viktig info vid byte av Dexcom G6 sensor i förtid 

Väljer man att stoppa sensorn i förtid (innan 10 dagar passerat fullt ut) är det viktigt att man manuellt stoppar sensorn i både pump och telefon samt väntar 15 min innan man sätter en ny sensor. Annars är risken dels att man får varning om att ”Ingen Omstart möjligt” med sensorn fast att man satt en ny sensor, dels att sändaren tror att det är den gamla sensorn som du startar om och att den nya sensorn då stannar när de 10 dagarna gått för den gamla sensorn. Anledningen att man måste vänta 15 minuter är för att sändaren ska hinna glömma den gamla sensorn. Om du tex. stoppar sensorn i enbart pumpen och inte i telefonen så är sensorn fortfarande i gång i telefonen när du sedan startar den nya sensorn i pumpen. 

 

Tre streck på pumpdisplay = CGM ej tillgänglig, 48T 

Hej! 

Problemet du beskriver innebär att sensorn för tillfället inte kan avläsa glukosnivån. I pumpens CGM-historik anges det ”CGM ej tillgänglig” samt 48T i högerkant. I telefonen/appen får du meddelande ”Tillfälligt sensorfel, vänta tre timmar” 

1. Ange inte blodsockervärden för kalibrering när du ser ”- - -” på din skärm. Systemet kommer inte att använda blodglukosvärden för kalibrering när den här symbolen visas på din skärm.  

2. Drick vatten och massera lätt runt sensorn.  

3. Kontrollera att sensor inte passerat bäst före-datum. 

4. Kontrollera att sensorplattan inte har lossnat eller skavts upp, alternativt stödtejpa om den börjar lossna.  

5. Kontrollera att sändaren sitter fast i sensorplattan ordentligt.  

6. Se till att ingenting skaver/friktion mot sensorplattan (tex. kläder).  

7. Om 3 timmars fortlöpande visning av ”- - -” – byt sensor till en ny.  

8. Kan hända med flera sensorer, vid mycket problem byt placering (från mage till arm eller tvärtom) 

 

Det är inte ovanligt att detta problem uppstår tillfälligt på natten i samband med att användaren sover på sensorn/sändaren. 

 

Rekommendationer vid kalibrering Dexcom G6/G7 

Om du får sensorvärden som inte stämmer överens med ditt blodsockervärde kan du kalibrera sensorn. Det innebär att du tar ett stick i fingret, anger blodsockervärdet i pumpen under Inställningar/Min CGM/Kalibrera CGM. Du kan prova att kalibrera ett par gånger under ett par timmar för att få rätt på sensorvärdet. Skulle sensorn ändå fortsätta visa mer än 20% fel rekommenderar vi att du sätter en ny sensor. 

Dexcom avråder dock från att kalibrera sensorn de 24 första timmarna efter insättning om möjligt. 

 

Det finns olika anledningar till att dina sensorvärden inte alltid stämmer överens med dina blodsockervärden. Enligt Dexcom skall man tänka på följande saker inför en kalibrering. 

Du ska: 

1. Tvätta och torka händerna innan du utför en mätning genom stick i fingret. 

2. Använd alltid samma glukosmätare som du normalt använder för att mäta blodglukosvärdet. 

a. Noggrannheten hos blodglukosmätare och remsor kan variera beroende på mätarens 

märke. 

b. Växling under en session kan göra att sensorvärdena blir mindre exakta. 

3. Bekräfta att testremsorna är aktuella och korrekt kodade med mätaren, om det behövs. 

4. Använd endast blodglukosvärden från stick i fingret. 

a. Andra platser är inte lika exakta. 

b. Ange exakt BG-värde från mätaren inom fem minuter från att BG-värdet tagits. 

 

Du ska inte: 

5. Ta inte läkemedel som innehåller hydroxyurea (läkemedel som används vid cancerbehandling och sickelcellsanemi) under sessionen då det kan orsaka falskt höga CGM-värden. 

6. Kalibrera inte om BG-värdena är under 2,2 mmol/l eller över 22,2 mmol/l. 

a. Om BG-värdet ligger utanför det här intervallet kommer systemet inte att förstå dessa värden och kommer inte att acceptera kalibreringen. Du måste vänta tills blodglukosvärdet ligger inom intervallet för att kunna kalibrera. 

 

Sensorn lossnar/trillar av i förtid 

Rekommendationer vid applicering av sensorn för att undvika samma problem i fortsättningen:  

1. Sätt inte ny sensor direkt efter bad eller dusch. Huden behöver ett par timmar att torka.  

2. Sätt inte sensorn på en plats där den riskerar att skava mot kläder eller bli tillstött.  

3. Tvätta alltid huden rent innan insättning av sensor.  

4. Tryck lätt med fingrarna på sensorn och plåstret runt omkring när du satt den.  

5. Undvik kontakt med vatten och hård fysisk aktivitet de första 24 timmarna 

 

Återkommande problem med felande Dexcom G6 sändare 

Rekommendationer kring användning av Dexcoms applösningar är att enheten och operativsystemet för enheten ska vara kompatibelt (kvalitetssäkrad testning av Dexcom) med avsedd app. Vid användning av en icke kompatibel enhet och/eller operativsystem kan Dexcom inte garantera korrekt drift och funktion av Dexcom systemet. 

 

Se lista på kompatibla enheter och dess operativsystem: https://www.dexcom.com/sv-SE/compatibility/dexcom-g6-app 

 

Kompatibla telefoner/enhetsfrågor 

Hej! 

Tack för ditt mejl. 

Rubin Medical är distributör av Dexcom G6/G7 sensorer och sändare. Vi kan inte påverka om eller när specifika telefoner/klockor kommer att bli kompatibla med Dexcom G6 appen. Appen är en medicinsk enhet som måste godkännas enligt CE-märkning för respektive telefon och operativsystem. 

Så fort en telefon/klocka blir kompatibel finner du information på https://www.dexcom.com/compatibility 

 

TIPS vid problem med telefon/app/följarapp/kompatibilitet: 

Vi rekommenderar våra användare att starta om sin telefon en gång/vecka. Kontrollera så att telefonen är kompatibel med Dexcom appen. Vänta med att installera uppdateringar av mobilens operativsystem tills den är godkänd av Dexcom. Nedan finns länken. 

 

https://www.dexcom.com/dexcom-international-compatibility 

 

Om du inte får några värden i telefonen men får i pumpen: 

  1. Dexcom appen måste alltid vara ”öppen” och inte vara ”bort swipad” 

  1. Stäng av Bluetooth i telefonen i minst 30 sekunder. Sätt på den igen. Ibland kan detta behöva göras några gånger. Avvakta 15 min. 

  1. Ta bort andra Bluetooth-enheter 

  1. Starta om telefonen  

  1. Installera om Dexcom appen 

 

Om följartelefonen (Dexcom Follow) inte får några värden men användarens telefon får: 

  1. Kontrollerar så att telefonen är kopplad till Wi-Fi 

  1. Slå av och på Bluetooth på användarens telefon i minst 30 sekunder, avvakta 15 min 

  1. Ta bort och bjud in följaren på nytt i Dexcom appen i användarens telefon 

 

Varför ser CGM-kurvorna olika ut på pump, Dexcom app och Follow app? 

Beroende på internetanslutning och serverhastighet kan det finnas en liten fördröjning mellan Dexcom G6-appen och Follow-apparna, vilket gör att värdena inte uppdateras direkt och skiljer sig något. 

 

De små skillnaderna i värden som kan ses när man jämför CGM grafen i pumpen med CGM-grafen i Dexcom-appen kan bero på funktionen ”Trend Graph smoothing feature”. Den här funktionen har alltid funnits för Dexcom G6-appen, men introducerades nyligen också för Follow-appen. Den här funktionen tar de senaste 3 CGM-avläsningarna och beräknar genomsnitten av dessa avläsningar för att ge användaren och följarna en jämnare trendgraf på sina mobiltelefoner. Den senaste läsningen på G6-appen påverkas inte av den här funktionen. 

 

I grund och botten, när ett nytt värde mäts, kommer det tidigare värdet att justeras till ett genomsnitt av föregående värde och det aktuella värdet, vilket kan presentera sig i en skillnad i värden på olika appar när man tar hänsyn till en eventuell fördröjning på grund av internet- och serverhastigheter. 

 

Beroende på vilka telefoner som används av användare och följare kan det också finnas okända problem på grund av in kompatibilitet som påverkar systemet. 

 

Byte till ny Dexcom G6 sändare 

Vid byte till ny Dexcom G6 sändare ska du: 

I pump: 

Gå in på Inställningar/Min CGM, ange nytt sändare-ID två gånger innan du startar ny sensor med aktuell sensorkod. 

I telefon/Dexcom-app: 

Tryck på parkoppla ny sändare, får du upp meddelande om att stoppa sensor så är det ok om du fortfarande har den gamla sändaren parkopplad med telefonen. Får du upp meddelande om att starta sensor så gör du det med sensorkoden först innan du sedan anger nytt sändar-ID i telefonen. 

 

Det är omvänd ordning i pumpen och telefonen. Du ska alltid starta sensor och sändare först i pumpen och i andra hand i telefonen. Första gången man startar en ny sändare måste man starta sensorsessionen i både pump och telefon men framöver räcker det att starta i enbart pumpen så går sensorsessionen automatiskt i gång i telefonen. 

 

Vattentäthet Dexcom G6 

Dexcom G6 sensor och sändare är vattentålig när du duschar, badar eller simmar om sändaren sitter ordentligt i klickad i sensorplattan. Sändaren har testats för sin vattentålighet genom nedsänkning i upp till 2,4 meter och upp till 24 timmar. Användning under vatten kommer att påverka möjligheten att kommunicera med Tandem t:slim X2-pumpen, så räckvidden kan vara mycket mindre än under normal användning. 

 

Temperaturer Dexcom G6 

Rekommenderade temperaturer för Dexcom G6 sändare och sensorer 

 

  • För sensor + sändare under användning:    10–42°C 

 

  • För sändare under förvaring:        0–45°C 

  • För sensorer under förvaring:        2–30°C 

 

 

Övrigt 

 

Frågor om konsumentlagen 

Våra produkter köps in av regioner och omfattas av det avtal som vi har tecknat i samband med offentlig upphandling. Det är dessa avtalsvillkor som reglerar köpet och inte Konsumentköplagen. 

 

GDPR 

Hi, 

Due to the General Data Protection Regulation (GDPR) in Europe and it is purpose of protecting individuals’ personal life and personal data we’re not able to provide you with the information. 

 

Fråga om blodsockermätare för icke typ1 diabetiker 

Hej! 

Vi på Rubin Medical har inga blodsockermätare i vårt sortiment. Däremot har vi CGM systemen Dexcom G6 och Dexcom G7 som fungerar dels tillsammans med insulinpumpen Tandem t:slim X2 och även tillsammans med en kompatibel mobiltelefon. Ett CGM system mäter inte blodsocker utan vävnadsglukos. Dessa system används främst av personer med diabetes typ 1. Vi säljer inte produkterna till privatpersoner. För att få tillgång till produkterna behöver man få dem utskrivna på recept från sin behandlande vårdenhet. 

 

Eversense 

Rubin Medical är inte längre distributör av Eversense XL. Ascensia har tagit över distributionen from 21-06-01. 

Vi hänvisar alla frågor/kontakter gällande Eversense till Ascensias kundsupport: 

Tel: 020-830084 

Mail: eversense.se@ascensia.com 

 

Bifogade filer

warning Created with Sketch.